Wat is het doel van het sturen van een brief naar de koning, wat kun je daarmee bereiken?

Ik zag online dat je een brief aan de koning kan sturen. Maar waarom zou iemand dat doen. Wat kan je er mee?

Ik zag ook dat mensen soms om geld vragen en dit natuurlijk niet krijgen. Logisch want anders moet je iedereen geld geven.

Maar wat zou je dan wel kunnen vragen of sturen? Wat is het doel?

https://www.kabinetvandekoning.nl/veelgestelde-vragen/wat-moet-ik-doen-als-ik-de-koning-een-brief-wil-sturen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er was eens ... iemand die zich door de benadering van de gemeenteambtenaren en alle daaropvolgende niet gehoord voelde. Afgescheept werd volgens zijn gevoel. Hij voelde zich zo machteloos en begreep niet waarom hij geen bijstand meer kreeg. Zag geen uitweg meer.
Heb hem aangeraden een brief naar de koning te schrijven. Het resultaat was dat er op het gemeentehuis in alle rust met hem is gesproken en er samen serieus naar een oplossing is gezocht. Afwijzen is het makkelijkste wat er is, maar samen naar een oplossing zoeken kost tijd en moeite en vereist kennis van zaken. Mensen die met voelen alsof zij met de rug tegen de muur staan, en een brief aan de Koning als laatste redmiddel gebruiken.
http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2016/02/9-jarige-krijgt-geruststellende-brief-van-rutte
http://www.metronieuws.nl/nieuws/koffiepauze/2016/02/mirgrant-12-schrijft-aangrijpende-brief-aan-koning
Of een verzoek tot gratieverlening, die worden altijd persoonlijk aan de Koning voorgelegd, kan men evengoed het verzoek gelijk richten aan de Koning, denken veel gedetineerden. Ook dit kan een reden zijn:
http://www.brusselblogt.be/2013/07/29/brief-aan-de-koning.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar ik dan wel benieuwd naar ben, is het verschil met deze postbus en andere.
https://www.koninklijkhuis.nl/onderwerpen/koninklijk-huis/vraag-en-antwoord/hoe-stuur-ik-de-leden-van-het-koninklijk-huis-een-brief Oftewel, de koning kan je, als lid van het Koninklijk Huis, ook via die postbus benaderen. Daarnaast is dat ook mogelijk via de algemene postbus van de RVD. Ik neem aan dat alle post voor de koning uiteindelijk gewoon in dezelfde postkamer terechtkomt?
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Dat zag ik inderdaad ook net. 2 verschillende adressen. Geen idee waarom dat is. Mogelijk dat een envelop met alleen "Koning Willem-Alexander" ook aan komt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
hij leest ze zelf toch niet meer ... i.v.m veiligheids redenen dus denk dat de postbus niet veel uitmaakt ..komt inderdaad zelfde kamer aan
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het verschil heeft met de doelen te maken. Het Kabinet van de Koning "ondersteunt de Koning in de uitoefening van zijn constitutionele werkzaamheden". Het richt zich dus vooral op de relatie tussen de Koning en de regering. Dat betekent dat burgers of particuliere organisaties wèl een brief ('verzoek') kunnen sturen dat is het genoemde adres in de vraag. Dit zullen doorgaans particuliere belangen zijn, waarbij de overheid een rol speelt.
https://www.kabinetvandekoning.nl/wat-doen-wij/werkzaamheden-koning/verzoekschriften-koning
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@shabti, “hij leest ze zelf toch niet meer ... i.v.m veiligheids redenen” waar hebt u dat gelezen??
Het maakt trouwens wel degelijk uit voor de afhandeling of men de brieven stuurt naar postbus 20016 of naar postbus 30412
Zij komen niet in ‘dezelfde kamer’ terecht. Brieven gericht aan postbus 20016 komen rechtstreeks terecht bij het Kabinet van de Koning aan de Korte Vijverberg te De Haag. Brieven die geadresseerd zijn aan: de Koning van Nederland, of Eikenhorst Wassenaar of wat de mensen al verzinnen, worden ook direct bezorgd op de Korte Vijverberg. Het Kabinet van de Koning is een zelfstandige rijksorganisatie waar ongeveer 25 medewerkers een vertrouwensfunctie vervullen. Zij bepalen of een brief rechtstreeks wordt doorgestuurd aan de Koning of voor verdere behandeling naar de Dienst Koninklijk Huis, de Rijksvoorlichtingsdienst of naar een Minister via zijn ministerie.
Brieven gericht aan postbus 30412 komen terecht bij de grote massa brieven gericht aan de leden van het koninklijk huis, waartoe ook de Koning behoort, en worden bezorgd bij Paleis Noordeinde. De brieven worden doorgestuurd naar de betreffende ministeries voor verdere afhandeling.
Men kan en mag alles schrijven, iedere brief die een afzender vermeldt wordt geregistreerd, alle brieven worden beantwoord, er wordt geen enkele brief teruggestuurd. Het registratiesysteem signaleert wanneer eenzelfde afzender regelmatig een brief schrijft en kan deze als 'veelschrijver' registreren.

Antwoorden (2)

gevangenen kunnen een brief schrijven voor b.v. Gratie ... dit word soms gegeven tijdens feesten als geboortes en een trouwen. Dat gebeurde vroeger meer dan nu.

maar als laatste hoop sturen sommige gevangenen een gratie verzoek ... die stuur je dan "naar de koning"

Toegevoegd na 1 minuut:
Koningin Wilhelmina verleende gratie ter gelegenheid van haar 25- en 50- jarig regeringsjubileum, Koningin Juliana deed dat voor het laatst in 1953 naar aanleiding van de watersnood.
In 2005 richtte het Prisoners Committee of the Netherlands zich in een petitie tot Koningin Beatrix, met het verzoek om collectieve gratie te verlenen in de vorm van een eventueel symbolische strafvermindering ter gelegenheid van haar 25-jarig regeringsjubileum. Dit verzoek is niet toegekend.
In de laatste jaren is er geen collectieve gratie meer verleend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Weliswaar staat het gratieverzoek in de FAQ-lijst van de DKH, maar het verzoek zelf verloopt via Justis, vallend onder het Ministerie van Justitie.
https://www.kabinetvandekoning.nl/veelgestelde-vragen/aan-wie-richt-ik-een-gratieverzoek
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Men mag en kan alles in een brief aan de Koning verzoeken maar een gratieverzoek wordt alleen in behandeling genomen door het officiële gratieformulier in te vullen en op te sturen naar
Justis, afdeling V&T/Gratie.
Mensen en organisatie 's , stichtingen , onderzoekers , of verzin maar wat richten een verzoek aan de koning als de normale rechtsgang of ? Niet werkt . Vaak gevangenen in het buitenland sturen een brief naar de koning om hulp of bemiddeling . Een berucht geval is een voor een drugs delict veroordeelde Nederlandse jongeman in Thailand van zgn zeer goede komaf . Ons toenmalige koningin vroeg of hij zn straf in Nederland mocht uit zitten de Thaise koning persoonlijk stemde er in toe de jongeman werd naar Nederland vervoerd en binnen 2 maanden liep hij alweer in Adam rond . De Thais waren zwaar beledigt . Maar vaak worden de brieven netjes aan algemene zaken ter beantwoording gegeven . En ja vaak wordt er ook iets mee gedaan . Ja niet bij een bedel brief dan wordt je netjes verwezen naar de plaatselijke sociale dienst . Dus ja de hoop dat iemand met kennis en gezag er zich nog een keer overbuigt . Ja daar zijn dus ambtenaren mee bezig omdat te beantwoorden . En indien die het gewenst vinden wordt het aan het staatshoofd voorgelegd . Ja er zijn gevallen bekend dat Koningin Juliana en Beatrix er iets mee hebben gedaan . Vaak in situaties dat mensen met de staat ( defensie ) in de clinch lagen een geval ging over een bom opruiming waarbij een slachtoffer viel en zn nabestaanden geen ( mogelijk) recht werd gedaan en met ( mogelijk ) verkeerde info werd voorgelogen . Dus ben je radeloos en kan je nergens terecht stuur een brief Nee eerst de normale weg van rechts hulp of sociale dienst of maatschappelijke hulp verlening . Dan kan je als laatste nog een verzoek doen aan de koning .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Dit antwoord benadert nog het dichtst de werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Kapperkort, Deze zaak komt u waarschijnlijk ook nog bekend voor, de zaak dokter O te B.
http://www.blikopdewereld.nl/rechtspraak/levenslang/boek-de-praktijk-van-de-levenslange-gevangenisstraf-in-nederland/3532-hoofdstuk-2-john-opdam-tweemaal-veroordeeld-tot-levenslang-en-kreeg-op-het-einde-van-zijn-leven-gratie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja JoanDArc heel vaag nu je hem naar voren haalt . Maar het zat niet in m'n parate kennis. Bizar verloop trouwens .