Welke wetten kun je tegen de politie gebruiken als zij jouw staande houden?

Welke wetten kun je tegen de politie gebruiken als zij jouw staande houden? is mijn vraag.

Ik ben laatst staande gehouden toen ik op mijn schakelbromfiets reed en moest hierbij om GEEN geldig argument mijn rijbewijs inleveren aan de motoragent die mij tegenhield op de openbare stoep (hij had een grijze BMW k1600gt motorfiets aldus undercover.)
zo gezegd zogedaan en hij wilde dat hij mij volgde naar de rollerbank maar op zulke momenten wil je echt weten welke rechten en wetten jouw kunnen verdedigen in de positie van dien.

Alstublieft, ik wil geen vragen over deze vraag ik wil duidelijke antwoorden en geen onzin antwoorden. dank jullie wel.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.7K
ronron1212
7 jaar geleden
Je kunt geen wetten gebruiken.
tinus1969
7 jaar geleden
@SkyAce1, wat bedoel je met inleveren van je rijbewijs?
Erna55
7 jaar geleden
De agent mag je naar de rollerbank verwijzen.
Ritsuka
7 jaar geleden
Ze wilden gewoon een controle uitvoeren
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@SkyAce1, u zult eerst een wet op moeten zoeken waaruit blijkt dat u met uw schakelbromfiets op de openbare stoep mag rijden.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Mijn gevoel: Zwaar opgevoerde brommer, rijden op plaats waar dit niet is toegestaan, gezeik met de agent in kwestie, inbeslagname voertuig en rijbewijs (als dit rijbewijs er was), dikke boete. En nu zoeken naar de weg van de minste weerstand om alles terug te krijgen en niet hoeven te betalen. Gaat hem niet worden. Er is maar ding die met de wet te maken heeft die hier had kunnen helpen. "Je aan de wet houden."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niks Zwaar opgevoerd, niks op de stoep rijden waar halen jullie zulke onzin vandaan, het enige wat er anders aan is, is de Uitlaat en meer is er niets anders aan, kan er niets aan doen dat ik dan 102 rij in ze 6. Verder ik hoef jullie gevoel niet te hebben of te horen, ik weet wat er is gebeurt en dit is totaal niet opgevoerd en dan kan ik nog de discussie aangaan van ja maar , zus zo en dit en dan. Nee hij is niet opgevoerd, andere uitlaat, Yamaha maakt gewoon perfecte motoren en that's it. verder als er geen wetten voor zijn zal ik het lot tegenwoordig maar in eigen handen nemen. dank jullie wel.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Lol neem jij je "lot" maar in eigen handen. 102 rijden met een brommer mag gewoon niet. Of je er nu wel of niet aan gesleuteld hebt. Je neemt je lot al in eigen handen als je besluit om op zo'n geval te gaan rijden. Dat er dan consequenties volgen is daar een natuurlijk gevolg van. En als je daar niet tegen kunt had je die keuze niet moeten maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@SkyAce1, u schrijft zelf dat u tegengehouden bent op de openbare stoep. Over de rest laat ik mij niet uit, ook niet over uitlaten ::))
Uw lot in eigen hand nemen kan nooit kwaad, zolang u maar niet bedoelt: het recht in eigen hand nemen (vigilantisme).
tinus1969
7 jaar geleden
@SkyAce1, okee, dan was je brommer niet opgevoerd en reed je niet op de stoep. wat is dan precies het probleem? Je bent aangehouden, dat mag, zelfs zonder reden, om je papieren te controleren, en om te controleren of je voertuig voldoet aan wettelijke eisen.

Antwoorden (2)

De politie heeft het recht om steeksproefgewijs controles uit te voeren op opgevoerde voertuigen. Net zoals ze steeksproefgewijs ook alcoholcontroles uit mogen voeren.

Er is dus geen wet die je tegen ze kan gebruiken.

Wel zijn er bepaalde waarborgen zoals dat de agent zich als zodanig moet kunnen legitimeren. Maar ik neem aan dat die waarborgen allemaal correct waren.

PS. Wij proberen je te helpen. Aanvullende vragen zijn daarbij soms nodig om duidelijke en correcte antwoorden te geven. En onzin antwoorden krijgen vanzelf minnen en worden soms zelfs door de moderater verwijderd.
Aangezien het verzoek van de agent in dit geval redelijk lijkt voor de uitvoering van zijn taak zijn er geen wetten die je kunt gebruiken bij deze staandehouding. In het algemeen moet je eerste instantie gewoon meewerken. Alleen in bijzonder gevallen is het zin om achteraf een bezwaarprocedure op te starten tegen het handelen van de politie.

Je bent verplicht om op eerste vordering van een agent je rijbewijs te tonen (Wegenverkeerswet, artikel 160 lid 1b). Daarvoor hoeft de agent verder geen argumenten te geven. Werk je niet mee, dan krijg je een forse boete. Tegen deze boete kun je alleen succesvol bezwaar maken als achteraf blijkt dat de vordering van het rijbewijs niet redelijkerwijs noodzakelijk was voor de uitoefening van zijn taak, maar dat is zelden het geval.

Je bent ook verplicht om op eerste vordering van een agent mee te werken aan een rollerbank. De politie mag het voertuig naar een andere plaats brengen. Ook mag de politie de brommer of snorfiets enige tijd in bewaring houden om testen uit te voeren.(Wegenverkeerswet, artikel 160 lid 4). Werk je niet mee, dan krijg je een forse boete wegens het hinderen van opsporingsonderzoek en en moet je brommer alsnog op de rollenbank.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Duidelijke wetten