is het poujadisme gelijk te stellen met de beweging van Le Pen nu?

was zij populistisch, links/rechts, voor het gewone volk?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn grote overeenkomsten, dus ik zou zeggen van wel.

Poujadisme was een politieke en corporatistische stroming waarbij het ongenoegen van een deel van de bevolking aangewend werd om de schuld te leggen bij het "establishment" en het bestaande politieke systeem. De beweging met die naam ontstond in 1953 in Dordogne en sprak vooral de middenklasse van de Franse bevolking aan. De naam is ontleend aan de gangmaker ervan, de Franse politicus Pierre Poujade.

In het algemeen is de term internationaal overgenomen voor het kenschetsen van een populistische en demagogische houding, en verder voor een antiparlementaristische tot extreemrechtse houding.

Een ander woord dat in grote mate hetzelfde fenomeen weergeeft, is populisme.

Opmerkelijk is dat haar vader, Jean-Marie Le Pen, in 1956 zijn politiek debuut maakte toen bij de verkiezingen in dat jaar de poujadisten 12,62% haalden, wat hen 52 zetels in de assemblée nationale opleverde.
Antoni