Je kunt het wel aanvragen, maar het zal niet gehonoreerd worden. Voor dichte ruimtes geldt wel een rookverbod, maar in de buitenlucht zal een gemeente geen rookverbod kunnen instellen.
7 jaar geleden
Ja, je kunt vragen om een aanpassing van de APV, maar je maakt weinig kans.

In Amsterdam bestonden diverse plekken waar een blowverbod werd afgekondigd via de APV. De Raad van State heeft een aantal jaren later geoordeeld dat dat (juridisch) niet had gemogen.

Een zeer plaatselijk rookverbod komt namelijk zowel heel erg dicht bij ingrijpen in de persoonlijke sfeer als heel dicht bij de bestaande wettelijke rookverboden. Dat ligt juridisch nogal gevoelig. De gemeente zal de APV in zulke gevallen daarom niet snel aanpassen omdat de kans dat het verbod door de (bestuurs)rechter wordt herroepen, veel te groot is. En dan zou alle moeite voor niks zijn gedaan.

Wat is die moeite: aanpassing van de APV zal, uitzonderingen daargelaten, door de gemeenteraad moeten worden goedgevonden. Daar gaat dus ook nog een heel ambtelijk en politiek circuit in zitten. Denk bijvoorbeeld aan de handhaving: je kan een verbod wel afkondigen maar dan moet je het eventueel ook afdwingen. Wie gaat dat doen en wat kost dat wel niet? Je ziet de verhitte discussies in de gemeenteraad al helemaal voor je, denk ik.

Dus nogmaals: ja, je kunt vragen om een aanpassing van de APV, maar je maakt weinig kans.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is kansloos. Een school kan op haar eigen buitenterrein wel een rookverbod instellen. Maar dat kan omdat het geen openbaar gebied is.
Computoon