als je afgestraft ben en je gaat in hogerberoep word je dan overgeplaats naar gevangenis kant al of blijf je in de hvn kant?

Hoii mensen ik heb een vraag en hoop dat iemand mij kan helpen. Mijn vriend zit nu in het huis van bewaring en heeft zijn straf gehad nu gaat hij in hoger beroep maar word je dan al overgeplaats naar de gevangenis kant of blijf je in huis van bewaring tot hoger beroep voorbij is? Kan iemand mij helpen alsjebliefd bedankt vast!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is te weinig info.
Het Nederlandse huis van bewaring is een cellencomplex waar mensen geen gevangenisstraf, maar (al of niet voorlopige) hechtenis ondergaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt hij zit in dordrecht in het huis van bewaring maar heeft deZe week de uitspraak gehoord maar gaat er tegen in hoger beroep , normaal als je je uitspraak gehad heb word je naar de gevangenis kant geplaatst zegmaar is het zo als je dan in hoger beroep gaat dat ook gebeurd of blijf je in huis van bewaring tot het hoger beroep ook beoordeeld is ik hoop hiermee wat meer duidelijkheid te geven bedankt idegeval voor de reactie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is de raadkamer gevangenhouding die hierover beslist. Door het aantekenen van hoger beroep is de straf niet onherroepelijk. In principe zou je vriend het hoger beroep in vrijheid kunnen afwachten tenzij de raadkamer de sterke overtuiging heeft dat de uiteindelijke straf hoger wordt dan de voorlopige hechtenis plus de tijd die het hoger beroep zal duren EN het persoonlijke belang van je vriend om vrijgelaten te worden onvoldoende zwaar weegt. Jullie advocaat kan je verder over inlichten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het Hoger beroep wordt in de gevangenis afgewacht als de uitspraak van de lagere rechter meer dan één jaar gevangenisstraf is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@NGanzeveer,
Dan raadkamer heeft als taak om te beoordelen of het toegestaan is om een verdachte die in bewaring is gesteld, langer vast te houden. Of er nog voldoende redenen aanwezig zijn tijdens het vooronderzoek. https://www.noorlandjuristen.nl/Strafrecht/Raadkamer/index.htm
De raadkamer beslist niet gelijk na de uitspraak of de veroordeelde tijdens het Hoger beroep de tijd in vrijheid door mag brengen.
De OvJ dient gelijk een nieuw verzoek tot inhechtenisneming in. Wanneer er hoger beroep is ingesteld, dan moet er 60 dagen na de dag van de einduitspraak in eerste aanleg een nieuwe raadkamerzitting plaatsvinden als het hoger beroep nog niet begonnen is.
Daarna kan het bevel tot gevangenhouding telkens worden verlengd in afwachting van de behandeling door de rechter in hoger beroep.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat een straf niet nog niet ‘onherroepelijk’ is, betekent niet dat men het recht heeft om het proces in Hoger beroep in vrijheid af te wachten. Het betekent dat men nog een recht heeft om de
straf aan te vechten via Hoger beroep en er daarna nog middelen zijn die tot cassatie kunnen leiden. Pas als er geen enkel middel meer is, is de straf ‘onherroepelijk’.

Antwoorden (1)

Na de aanvullende info op de vraag heb ik een antwoord dat preciezer bij uw vraag past. Het ligt helemaal aan de termijn die de veroordeelde gebruikt om te beslissen of hij gebruik maakt van het recht om in Hoger beroep te gaan of hij gelijk naar de gevangenis wordt overgebracht of in het Huis van Bewaring blijft. Wenst de veroordeelde een paar dagen na te denken, dan wordt hij naar de gevangenis overgedacht.
Beslist de veroordeelde al gelijk om Hoger beroep aan te tekenen dan dient de officier van justitie ook gelijk een nieuw verzoek tot voorlopige inhechtenisneming in.
De gevangenneming is dan weer omgezet in voorlopige hechtenis. De plaats van de voorlopige hechtenis kan dan het Huis van bewaring zijn óf de gevangenis. Is de termijn tussen de uitspraak en de beslissing om in Hoger beroep te gaan zo kort dan wordt de veroordeelde niet eerst naar een gevangenis gebracht maar blijft in het Huis van Bewaring.
Wanneer er gelijk hoger beroep wordt ingesteld, dan moet er 60 dagen ná de dag van de einduitspraak van de rechter in eerste aanleg een nieuwe raadkamerzitting plaatsvinden. Daarna kan het bevel tot gevangenhouding telkens worden verlengd in afwachting van de behandeling door de rechter in hoger beroep.
In ieder geval dient de zaak dan binnen zes maanden door het gerechtshof worden behandeld. De advocaat dient er op te letten dat de voorlopige hechtenis in de fase van het hoger beroep in ieder geval niet langer duurt dan de straf waartoe de rechtbank u heeft veroordeeld.

Toegevoegd na 51 minuten:
Een veroordeling door de rechtbank levert een zelfstandige grond op voor voorlopige hechtenis in afwachting van en gedurende het Hoger beroep (art. 66,lid 2 Wetboek van Strafvordering). De voorlopige hechtenis mag niet langer duren dan de opgelegde vrijheidsstraf.

Dat een straf niet nog niet ‘onherroepelijk’ is, betekent niet dat men het recht heeft om het proces in Hoger beroep in vrijheid af te wachten. Het betekent dat men nog een recht heeft om de straf aan te vechten via Hoger beroep en er daarna nog middelen zijn die tot cassatie kunnen leiden.
Pas als er geen enkel middel meer is, is de straf ‘onherroepelijk’.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2017:173
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
naar de gevangenis overgedacht moet zijn overgebracht.
Eventuele typefouten laat ik voor wat zij zijn, ook mijn spellingscontrole slaat soms op hol.