Moet studeren goedkoper gemaakt worden ?

Voor het creeeren van een kennis economie?

dit zou ten koste moeten gaan van arbeiders?

( ik vind Nederland rijk zat hiervoor )

Bijvoorbeeld gratis naar school? ( college geld? )

Neem als voorbeeld Ierland.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (7)

Studeren is al spotgoedkoop met onze studiefinanciering. En we zijn helemaal niet rijk en moeten juist flink bezuinigen en heel gericht gaan investeren.
Daarom wordt de studiefinanciering waarschijnlijk omgezet naar een sociaal leenstelsel.
Op zich ben ik daar niet voor, maar de D66 gaat bijvoorbeeld het geld dat we daarmee besparen herinvesteren in het onderwijs.

Toegevoegd na 5 minuten:
Verder is het gratis naar school gaan nou niet echt een stimulans om maar snel genoeg af te studeren...
Hiermee zou Nederland juist niet geholpen worden, want voor elk jaar dat een student langer studeert geeft hij een jaar minder terug aan de maatschappij. En dit kost ontzettend veel geld.

Studenten moeten dus de stimulans hebben om zo snel mogelijk af te studeren, maar moeten daar wel een goede mogelijkheid voor krijgen.
Verder moet er vooral geïnvesteerd worden in beter onderwijs en niet in de studenten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het wel eens,als ze studeren kost het geld.
En als ze afgestudeerd zijn en je hebt ze nodig ,kost het weer geld.+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een sociaal leenstelsel betekent dat je je studie volledig kan lenen en dat vervolgens volgens je salarisschaal in delen terugbetaald.
Het is inderdaad niet prettig, maar het stimuleert om te gaan studeren in plaats van feesten.. Ik ben zelf ook student, dus ik praat ook tegen mijn gevoel in, maar als ik al die "eeuwige studenten" om me heen zie, dan heb ik echt het gevoel dat er iets niet klopt. Door het nog goedkoper te maken los je niets op. Studeren moet vele malen serieuzer worden genomen vind ik.
Nee! Studeren moet niet goedkoper worden, omdat mensen diegeen zin hebben omte werken zolang mogelijk blijven studeren, en kunnen met hun papiertjes, en zonder ervaring een beter betaalde baan krijgen dan de ervaren echte harde werkers( waar nederland het van moet hebben) die zware vieze banen hebben met onmenselijk onderbetaalde loontje moeten leven.Bijv: poetsvrouwen/mannen, die hebben de zwaarste, en vieste baantjes die er zijn om andermans troep op te ruimen, maar zonder hen zouden we leven in een achterstandsland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je doet net of onderwijs totaal niet belangrijk is en dat je door hard te werken veel verder komt... Ik vind het eerlijk gezegd erg kortzichtig van je.
We hebben inderdaad veel baat bij poetsvrouwtjes, maar studeren en het salaris van daaropvolgende banen moeten een stimulans zijn om te studeren. Anders zou ik misschien ook wel een poetsvrouwtje worden.
Ik studeer bouwkunde en zal uiteindelijk constructies gaan doorrekenen, overuren maken en belangrijke taken verrichten. Daar mag best wat tegenover staan vind ik. Dat je kiest voor gedachteloze 9 tot 5-baan, daar kies je zelf voor. En inderdaad, deze mensen heb je hard nodig, maar iedereen kan dat. Mensen moeten gestimuleerd worden om het beste uit zichzelf te halen, om vervolgens het meeste aan de maatschappij terug te kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijf jij nog maar heel wat jaren op school, want je weet niet wat werken is! Niet iedereen kan dat werk wat volgens jou poetsvrouwtjes doen. Als die mensen jou schooltje niet hadden gepoetst, dan was jij nu nog niet verder gekomen dan je rekensommetjes 1+1. Bouwkunde is dat hetzelde als spelen met Lego?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik zou inderdaad het werk van poetsvrouwen niet kunnen doen. Hier zou ik namelijk niet gelukkig van kunnen worden, omdat je je gelukkig voelt bij het werk dat aansluit bij je denkniveau.
Verder studeer ik minstens 8 uur per dag en dat gaat iets verder dan relatief simpele handelingen, zoals schoonmaken.
Van mij wordt verwacht dat ik me elke dag verbeter en me ontwikkel. Het uiteindelijke beroep van constructeur heeft dan ook zeer belangrijke verantwoordelijkheden, die vele malen verder gaan dan de verantwoordelijkheden van een poetsvrouw. Want in een vuil gebouw kun je gerust werken, maar ik zie jou nog niet schoonmaken in een instortend gebouw. Verder vraag ik me ten zeerste af hoe lang je zou moeten schoonmaken voordat je de constructie van een gebouw zou kunnen doorrekenen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt behoorlijk last van hoogmoedwaanzin zeg, maarja als je heel de dag in die suffe stoffige boeken hangt, dan heb je totaal geen benul en blijf je altijd maar een sul. Veel plezier met je lego steentjes als je iets anders gaat doen stuteren, of zoo ietts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoogmoedswaanzin? Omdat ik een hoogopgeleide verantwoordelijke baan wat niet iedereen zomaar kan, van grotere waarde acht dan een schoonmakersbaan dat iedereen zonder opleiding zou kunnen? Als dat jouw criterium is voor hoogmoedswaanzin, dan heb ik daar inderdaad last van. En met mij elk weldenkend mens. Ik vind je gedachten over mensen die studeren en die daarmee zich ontwikkelen en hun horizon verbreden overigens lachwekkend. En fantastisch hoe je neerbuigend kan doen over iets wat jij nooit van je leven zou kunnen:) Ik ben blij voor je dat jij in je eigen subjectieve wereldje leeft en jezelf hoog aanschrijft, want als je alles objectief zou kunnen waarnemen zou je toch echt tot teleurstellende conclusies komen wat betreft jezelf....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van Blokken doos, naar legoblokjes van lego blokjes naar poppen huis bouwer, sorry ik zal mijn barbie en ken poppen naar je opsturen kun je praktijk gaan oefenen voor je hoogopgeleide verachtwoordelijke vakantie baantje, voor jou als kweldenkende ubermensch. Ik ben geen interieurverzorgster, als je weet wat dat woord betekent, maar ik heb gestudeerd en mijn diploma gehaald en ben farmaceutisch vakvrouw. Wist jij dat jij een gespleten persoonlijkheid hebt? Je bent een behoorlijke nerd, maar je denkt dat je superman bent, je bent een schizofreen die denkt dat ie de ubermensch von der derde reich isch, maar je bent in werkelijkheid gewoon een psychopaat en je bent rijp voor der kranken of zotten huis. Je kamer is al geboekt en de barbie poppen en lego blokken mag je niet meenemen. Nu heb ik mijn tijd genoeg aan nutteloze gevallen als jou besteed en ga me eens met mensen bezighouden. Dag catwezel!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14 uur geleden, dat is 3 uur in de nacht. En ik maar denken dat jij als hardwerkende hoeksteen van de samenleving mooi op tijd in bed zou liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus ik ben volgens jou een psychopaat en rijp voor het gesticht? En bovendien laat je mij niet onder de categorie "mensen" vallen? En waarom ook alweer? Oh ja, omdat ik het onterecht vond dat je laagopgeleide mensen hoger aanschreef dan mensen met een hoogopgeleide baan. Je minachting in combinatie met het volledige ontbreken van enige knowhow wat betreft de inhoud van mijn studie kan ik trouwens alleen maar lachend aanhoren. Je mag je poppen ook wel komen brengen trouwens. Want zo te zien woon je vlakbij.
'Gratis naar school' is eigenlijk onzin: een soort sigaar uit eigen doos. Want uiteindelijk moet 't natuurlijk wel degelijk door de bevolking zelf betaald worden. 't Geld groeit niet aan de bomen!
't Is een kwestie van prioriteiten stellen. Ikzelf zou bijv. de hypotheekrenteaftrek omdraaien: rijke mensen zouden juist _minder_ van zo'n aftrek moeten profiteren dan armere mensen. En boven de bijv. 300.000 geen cent aftrek meer. Niemand die zo'n huis kan betalen, behoeft gesubsidieerd te worden.
Dus minder uitgeven aan de HPA, en meer aan 't onderwijs en vooral de opvoeding en correctionele instituten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Wat mij betreft mag het collegegeld afgeschaft worden. Als de toelatingseisen goed zijn, zal dit heus niet maken dat 'iedereen' op denkt dat de universiteit of het HBO een soort luilekkerland is.

.De basisbeurs bedraagt in 2010 € 266,23 voor uitwonende studenten en € 95,61 voor een thuiswonende student. Het collegegeld is momenteel ongeveer 1672 euro en het boekengeld ongeveer 600 euro per jaar.
Dus voor wie enigszins kan rekenen, is het duidelijk dat een student niet op de kosten van het rijk leeft.

Wie de gemiddelde student echt kent (ik bedoel niet het beeld dat men wel van een student heeft, maar echt kent) weet dat een student of keihard bij moet werken en/of lenen, of rijke ouders moet hebben. Nu zijn er heus wel enkele studenten die het zich kunnen permitteren om veel te lang over de studie te doen, maar dat zijn de uitzonderingen. De meeste studenten eindigen met een hoge schuld en dat is niet omdat ze daarvan rijk hebben geleefd. Dit is met de huidige studiefinanciering en de hoge druk die op de studie staat noodzaak. Een kleine tegemoetkoming (bijv in de vorm van afschaffing van het collegegeld) aan de studenten lijkt mij redelijk. Het is tenslotte ook een vorm van investering op langere termijn in onze economie. Nederland heeft ook hoogopgeleide mensen nodig. Als wij later onze kennis uit het buitenland moeten halen omdat studeren in Nederland niet meer te betalen is, gaat dat ons dat meer geld kosten.

Studenten gaan echt niet langer over hun studie doen als het collegegeld wordt afgeschaft. Ook dan kost studeren nog steeds een heleboel geld, dus zal de student echt heus zijn best doen om zo snel mogelijk af te studeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel eensiemand horen zeggen:"Maak studeren gratis en maak van de bijstand een lening. Ideetje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja! Als we doorgaan op de manier zoals nu: je in de schulden moeten steken om te kunnen studeren, dan gaan arme mensen straks niet meer studeren. En dat zou niet goed zijn voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Studeren is al heel laagdrempelig in Nederland. Gratis naar school, subsidies op boeken en dergelijke hebben een vervelend nadeel; ze lokken vooral gastjes die nog wat jaartjes willen freewheelen voordat ze een productief laven gaan leiden. Tuurlijk, in de meeste gevallen lopen zei tegen een muur op als blijkt dat ook tijdens de studie wat van je verwacht wordt (dat gebeurt niet altijd; iedereen kent wel iemand die door anderen te manipuleren toch een heel eind weet te komen)
Een studie is een investering in jezelf. Je wilt academisch gevormd worden om later kennisintensief werk te kunnen doen. Het kost een boel tijd, maar ook dat verdient zich terug. Wie gedreven en gemotiveerd is, zal niet schrikken van het vooruitzicht dit later terug te moeten betalen in de vorm van een lening. Voor een huis of zelfs een auto is iedereen graag bereid zich in de schulden te steken. Voor een investering in jezelf die na een paar jaren investeren (De cost gaet voor de baet uyt) terugbetaalt is die drive er veel minder.

Wil je echt richting een kenniseconomie - een op de lange termijn onhoudbaar model, maar dat terzijde - dan zou het zinniger zijn de kwaliteit van het hoger onderwijs aan te pakken. Die staat, internationaal bezien, niet bijster hoog aangeschreven. In de top 100 van beste universiteiten staan er slechts een paar Nederlandse, waarvan de hoogste op plek 49.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal.