Wat als Nederland het leger moet gaan mobiliseren?

Hoeveel mannen zouden worden opgeroepen? En welke leefdtijd zouden die mannen dan hebben? Worden dan ook vrouwen opgeroepen? Koopt ons leger dan nog extra voertuigen, zoals vliegtuigen en tanks? Zou ons leger dan sterk zijn? Van welke landen zouden we dan hulp krijgen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hulp van de navo landen daarom zijn we lid van die club

Het beste antwoord

Een deelantwoord: tot max. 45 jaar kun je in buitengewone omstandigheden worden opgeroepen om dienstplicht te doen. Tot nog toe is de dienstplicht alleen verplicht voor mannen maar er zijn (sinds 2016) plannen om de Kaderwet dienstplicht ook voor vrouwen te laten gelden. (De dienstplicht is dus niet afgeschaft. Alleen de opkomstplicht is opgeschort.)

We zouden hulp moeten krijgen van onze bondgenoten uit de NAVO. Daarvan is Nederland lid. Zo kan het Nederlandse leger ook ingezet worden als een van de bondgenoten wordt aangevallen.

Vermoedelijk zal er flink wat materieel moeten worden bijgekocht. Er is, net als op andere overheidskosten, flink op defensie bezuinigd de laatste jaren (al is het natuurlijk niet nodig dat elke bondgenoot alle soorten materieel heeft; je kunt er ook samen mee doen). En niet alles wat wel aanwezig is, is inzetbaar.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Super bedankt!