Waarom rukt de brandweer uit voor containerbrandjes tijdens de jaarwisseling?

De brandweer zal tig van dit soort meldingen krijgen, een container die in de hens is gestoken. Meestal een ondergrondse container die, lijkt mij, niet echt een gevaar vormt. Kan de brandweer niet beter paraat zijn voor serieuzere meldingen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Een klein brandje als een containerbrand is voor de brandweer redelijk snel te blussen. Als er op dat moment een melding binnenkomt van een andere brand, zijn ze net zo snel van de containerbrand onderweg naar die melding als vanuit de kazerne.

En het zou wat zijn als ze het beleid hanteren dat met oud en nieuw containerbrandjes niet geblust worden. Dan wordt zo'n containerbrandje al snel een groter kampvuur met allerlei troep die erbij wordt gegooid.

Door alles zo snel mogelijk te blussen, hoe klein en onschuldig ook, wordt ook een signaal afgegeven dat het niet wordt getolereerd om met oud en nieuw maar van alles in de fik te steken. Zelfs een veilige vuurton op straat met alleen schoon hout wordt uitgeblust, tenzij een gemeente daar een vergunning voor heeft gegeven.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Afhankelijk van de locatie en inhoud van de container kunnen er toch gevaarlijke situaties ontstaan. De brand kan bijv. overspringen naar bedrijven/huizen of er kunnen gevaarlijke stoffen vrijkomen.