Wat is "Nieuwe politiek"?

De term kom ik steeds meer tegen, maar ik heb geen idee wat het is en waarin het verschilt met oude of huidige politiek

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

"nieuwe politiek" zie je overal in Europa plaats vinden alleen is de context net steeds iets anders. In Engeland werd Tony Blair eind jaren negentig al populair om zijn 'third way'. (GrootBrittanie kent in de praktijk een twee partijenstelsel, waarbij Blair zich manifesteerde als de gene die een nieuwe, andere, (derde) weg ging volgen. Blair brak hier met de meer traditionelere politiek die was overgebleven uit het tijdperk van de Koude Oorlog.

In Amerika zien we nu ook dat Obama zich wil manifesteren met een nieuwe politiek, zijn propaganda woord was ook niet voor niets Change. Hij wilde zich afscheiden van het tijdperk Bush, en wil, zo lijkt het, af van het imperialistisch handelen van de VS. Of het werkelijk zo zal lopen, moet blijken.

In Nederland wordt Nieuwe Politiek vooral geassocieerd met een verandering binnen Den Haag en in de Haagse Kaasstolp. Fortuyn heeft zich hier destijds al sterk tegen afgezet. Daarbij is 'het allochtonen vraagstuk' een perfecte illustratie bij deze Hollandse vernieuwing. Tijdens de paarse kabinetten was het door de samenstelling van de kabinetten erg lastig om een passen oplossing en beleid te vinden voor allochtonen in Nederland. De VVD en PvdA stonden ver van elkaar af en op het moment dat deze problematiek tot een politiek issue zou worden gemaakt, dan zou een kabinetscrisis niet zijn uitgesloten. Het gevolg is dat er acht jaar lang te weinig construeel beleid is gevoerd. Na 2002 is hier een duidelijke verandering in te merken, problemen met allochtonen en probleemwijken zijn nu wel politiek van belang. En de partijen zijn stelliger in hun standpunten hierover.

Al met al is nieuwe politiek een term die steeds weer terug zal keren. Kennedy behoorde ook tot de nieuwe politiek en gebruikte in zijn campagne ook het woord Change. Koningin Wilhelmina sprak tijdens de tweede wereldoorlog al over nieuwe de nieuwe politiek voor als Nederland weer vrij zou zijn. Zo zijn er vele voorbeelden, en elke keer, veranderd er in weze weinig en toch veranderd er wel weer iets. Het zijn steeds nieuwe mensen met nieuwe ideeen die wel een aantal veranderingen meebrengen. Maar 'Nieuwe Politiek' zal een term zijn waar we over vijftig jaar weer vol van zullen zijn. En misschien zelfs enthousiast!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Mode-woord denk ik. Niet inhoudelijk iets nieuws.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De nieuwe politiek is een term die stamt uit de tijd van de opkomst van Fortuyn.
"Ik zeg wat ik doe en ik doe wat ik zeg" of zoiets.
Tegen het politieke establishment en achterkamertjespolitiek. De wil aan het volk.
Een aantal 'Leefbaar partijen' hangen het nog aan.
Rita ook.
Nieuwe politiek wordt vanzelf oude politiek.

(niet overgeschreven van een website)
15 jaar geleden
Drie jaren gelden is men daarmee gestart om de geloofwaardigheid van politici op te vijzelen. Dit betekende een zo eerlijjk mogelijk aan politieke doen in dienst van de kiezer. De pers heeft deze term een stille dood verklaard.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja, dat is een term die sommigen verzinnen om getelepeniseer interessant te doen lijken. Ikzelf vind 'nieuwe politiek' een term voor partijen die niet door hebben dat het volk doorgaans niet zo dom is als de nieuwe politieken hopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is vooral een propagandawoord voor mensen die graag tegen de gevestigde orde schoppen.

Deze mensen doen dit vaak met veel bombarie, maar beseffen niet dat sommige onderwerpen beter niet publiekelijk besproken kunnen worden.