Mag ik met een verlopen reisdocument binnen Europa reizen?

Antwoord
Nee, het is niet toegestaan om binnen Europa te reizen met een verlopen reisdocument.
Al wordt er bij het reizen binnen Europa aan de grens soms niet meer gecontroleerd, u heeft altijd een geldig(e) paspoort of identiteitskaart nodig. Voor sommige landen moet het reisdocument meer dan een jaar geldig zijn.

Een verlopen paspoort kun je verlengen .

Toegevoegd na 4 minuten:
Ondanks het afschaffen van de grenscontroles is het niet aan te raden zonder paspoort of identiteitskaart naar het buitenland te reizen, want veel hotels en zelfs campings eisen een legitimatie, om nog maar te zwijgen van de politie zodra er iets vervelends gebeurt. Een rijbewijs geldt dan niet als officieel legitimatiebewijs, in tegenstelling tot de Nederlandse regels. In veel landen is het trouwens sowieso verplicht altijd een legitimatiebewijs bij je te hebben.

Ontdek je vlak voor vertrek dat je ID-kaart of paspoort verlopen is, dan kun je mogelijk bij de gemeente nog snel een nieuw halen. Er is een spoedprocedure: voor 16 uur aanvragen, de volgende werkdag ophalen. Lukt dat niet, dan kan de marechaussee op de luchthaven van vertrek een noodpaspoort maken, mits je aannemelijk kunt maken dat de reis niet uitgesteld kan worden en je je identiteit kunt aantonen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Wanneer je wel een ID kaart hebt, kun je daarmee binnen europa reizen.
https://www.rvig.nl/reisdocumenten/vraag-en-antwoord/naar-welke-landen-kan-worden-gereisd-met-de-nederlandse-identiteitskaart
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Let wel op bij de toevoeging. De ID is niet binnen heel Europa geldig, maar slechts binnen de EU en de landen die apart achterop de ID staan.

Andere antwoorden (1)

Ter antwoord op je 'zo nee'-vraag: met een tot 5 jaar verlopen paspoort / ID-kaart is het nog mogelijk om te stemmen (bron 1).