Voor welke geschillen kun je naar de Raad van State?

Ik weet dat je bjj een Rechtbank en een Gerechtshof terecht kunt, maar ik zie soms ook uitspraken van de RvS. Ik vraag me af welke geschillen door de RvS worden behandeld.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Erna55
7 jaar geleden
In de link kun je de recente uitspraken nalezen, dat geeft een beeld van het soort zaken.
https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/selectie-van-actuele-uitspraken.html
Poet
7 jaar geleden
RvS doet zaken waarbij een overheid partij is (tenzij die ter zake privaatrechtelijk handelt). Denk aan geschillen over vergunningen, rijbewijzen, verblijfsstaussen, maar ook beroep tegen rijksprojecten zoals wegen en spoorllijnen
Poet
7 jaar geleden
En bestemmingsplannen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor jullie nuttige reacties!
Zeer te waarderen!

Het beste antwoord

De Raad van State is de hoogste rechter voor bestuursgeschillen.
Daar kom je bijv. (uiteindelijk) terecht voor vreemdelingenzaken, maar ook voor afgewezen vergunningen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik noem 2 voorbeelden, maar er zijn er nog veel meer.
Het gaat bij het bestuursrecht om de relatie overheid-burger, waarbij de overheid een exclusieve taak uitoefent (dus niet: de gemeente koopt 100 pakken koffie bij de buurtsuper (een geschil hierover wordt behandeld door de civiele rechter), maar wel: de gemeente verstrekt een subsidie aan een basisschool).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi Pieter, dus wanneer je het oneens bent met een uitspraak van de bestuursrechter kun je in hoger beroep bij de Raad van state ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sorry Pieter, ik zag de link over het hoofd. Ik ga het eens doorlezen. Hartelijk dank!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ter toevoeging: de Raad van State doet de algemene (!) bestuurszaken in hoger beroep, waarbij ze tegelijk de hoogste rechter is. Daarnaast zijn nog verschillende bijzondere bestuursrechtelijke rechters:
- Centrale Raad van Beroep (CRvB): behandelt zaken over studiefinanciering, socialezekerheidsrecht of ambtenarenrecht.
- College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB): behandelt zaken over Mededingingswet, Postwet, Warenwet, Telecommunicatiewet en financiële toezichtwetgeving. En om het nog verwarrender te maken: de Hoge Raad is weer bevoegd in belastingzaken (cassatierechtspraak).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Een voorbeeld van wat de Raad van State o.a. behandelt.
In de periode dat Groot Vaarbewijzen verplicht werden zijn er heel wat aanvragen op grond van het overgangsrecht, afgewezen én op grond van
overschrijding van de termijn dat het Groot Vaarbewijs verlengd kon worden. Al was het maar één dag. Men kon dan eerst via een hoorzitting op het Ministerie bezwaar aantekenen. Werd dit afgewezen, dan kon men in beroep bij de Raad van State (adres alleen in Den Haag) . Werd het bezwaar afgewezen dan betekende dat einde verhaal. De Raad van State behandelt o.a zaken van 'klein' menselijk leed, die in beginsel ontstaan door beslissingen van de ambtenaar die op grond van de wet niet anders mag beslissen.
https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/zoeken-in-uitspraken.html?q=vaarbewijs&search_type=all&date_from=&date_until=&entity=Verdict
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verbaast me dat het op grond van overgangsrecht is afgewezen. Meestal zorgt dat (zoals het woord al zegt) voor een overgangsfase, meestal voor bestaande gevallen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het bezit van rechten om gebruik te kunnen maken van overgangsregelingen moet bewezen kunnen worden.
Gebruik maken van de overgangsregelingen in bv de beroepsbinnenvaart was aan voorwaarden gebonden.
Bij negatieve beslissingen heeft de Raad van State het laatste woord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helder toegelicht met sprekende voorbeelden!