De wet verbiedt ongepaste namen, maar zijn deze namen ongepast? Daarover kun je van mening verschillen. Zelf vind ik 4real een twijfelgeval omdat die naam een erg verwarrende voor’letter’ oplevert (De heer 4. Jansen?), maar V8 moet wat mij betreft gewoon kunnen.

Ik ken geen enkel voorbeeld van een cijfernaam die in Nederland door de burgerlijke stand is geweigerd, maar dat betekent natuurlijk niet dat het nooit is gebeurd. Volgens de Nederlandse Voornamenbank is er tenminste vier keer een cijfernaam geaccepteerd:

Francesc0
Johan21062006
Voor alle duidelijkheid: dit zijn namen van in Nederland geboren personen die in Nederland staan ingeschreven.
fremar
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens dat V8 moet kunnen. Ik vind het een voorbeeld van ouderlijke "creativiteit" ten koste van hun kind dat z'n hele leven met die naam moet doen. Waar zijn de namen die getuigen van historisch besef in plaats van "geforceerd leuk doen"? Het valt in dezelfde categorie als een naam als Spijker. (Hebben de ouders een gereedschapszaak? Krijgt Spijker een zusje met de naam Sleutel of Waterpomptang?)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het antwoord, inclusief de mening, is geheel gekopieerd en geplakt. :-)
Het is dus niet duidelijk of Fremar deze mening ook deelt.

Andere antwoorden (1)

Dat bepaalt uiteindelijk de anbtenaar van de burgerlijke stand op basis van Burgerlijk Wetboek 1, artikel 4. Zie onder. Deze vorm van "gekkigheid" wordt waarschijnlijk niet gehonoreerd op basis van lid 2.

Een ieder heeft de voornamen die hem in zijn geboorteakte zijn gegeven.

De ambtenaar van de burgerlijke stand weigert in de geboorteakte voornamen op te nemen die ongepast zijn, of overeenstemmen met bestaande geslachtsnamen tenzij deze tevens gebruikelijke voornamen zijn.

Geeft de aangever geen voornamen op, of worden deze alle geweigerd zonder dat de aangever ze door een of meer andere vervangt, dan geeft de ambtenaar ambtshalve het kind een of meer voornamen, en vermeldt hij uitdrukkelijk in de akte dat die voornamen ambtshalve zijn gegeven.

Wijziging van de voornamen kan op verzoek van de betrokken persoon of zijn wettelijke vertegenwoordiger worden gelast door de rechtbank. De wijziging geschiedt doordat van de beschikking een latere vermelding aan de akte van geboorte wordt toegevoegd, overeenkomstig artikel 20a, eerste lid. In geval van wijziging van de voornamen van een buiten Nederland geboren persoon geeft de rechtbank die de beschikking geeft, voor zoveel nodig ambtshalve hetzij een last tot inschrijving van de akte van geboorte dan wel van de akte of de uitspraak, bedoeld in artikel 25g, eerste lid, hetzij de in artikel 25c bedoelde beschikking."

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is kennelijk niet gauw "ongepast" in Nederland.

"Angela Schijf noemde haar kinderen Bloem, Mensje en Zus. Die van Fiona Hering heten India en Zola Zaza River en Patrick Lodiers is de vader van Otis Cornelis Brussel en Toots Thaddeus Afrika. BN’ers geven hun kinderen vaak de merkwaardigste namen. Hier vind je het overzicht van de vreemdste BN’er-babynamen."

Tja...
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sommige namen neigen naar kindermishandeling... vooral bedoeld om te laten zien hoe 'origineel' de ouders wel niet zijn. Inderdaad kan er veel door bij de ambtenaar BS. Echter, bij o.a. Emile Ratelband is een naam verboden. Die wilde zijn dochter Tsjakkalotje noemen. Tsja. On topic: inderdaad is 4real een bekend voorbeeld. Destijds werd het verboden. Ik denk ook niet dat het in NL inmiddels is toegestaan.