Waarom gebruikt het Duitse leger het IJzeren kruis als symbool?

Dit wordt gezien als Nazi symbool. http://nos.nl/artikel/2077078-onbegrip-over-ijzeren-kruis-op-veerboot-ijmuiden.html

Zie: https://www.bundeswehr.de links bovenaan.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/IJzeren_Kruis_(Duitsland)
Het logo op de veerboot doet mij denken aan het Maltezer kruis.
Lijkt in de verste verte niet op een swastika. Men kan overal wel "iets" in zien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/IJzeren_Kruis_(Duitsland)
uitleg over het gebruik van het ijzeren kruis ls symbool
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is Duits (eigenlijk Pruissisch) maar niet "Nazi" ; het is eigenlijk pre-nazi, en gaat al terug tot de late middeleeuwen. In de Hitlertijd is het vervangen door het hakenkruis.
Als je ALLES wat Duits is, in welke context dan ook, wilt bestempelen als Nazistisch, ben je wel erg spijkers op laag water aan het zoeken.....
Alleen het hakenkruis zelf ; al is dat een veel ouder symbool, dat is wel duidelijk "besmet".
Poet
7 jaar geleden
Het ijzeren kruis is inderdaad veel ouder. Ontworpen door koning Frederik Willem III van Pruisen (1797-1840). Maar voor de meeste mensen toch vooral bekend uit WO2 films en informatie. En dat is dus toch de belangrijkste associatie.
Dus toch wel een goede vraag +
Erna55
7 jaar geleden
Het ijzeren kruis en het hakenkruis zijn heel verschillend.
Er zijn mensen die bij alles van "Duitsland" associaties hebben met" Nazi" omdat ze niet goed weten wat "Nazi" was.
De vraag is of je rekening moet houden met associaties van deze mensen.
ItisILeClerc
7 jaar geleden
ik kan er geen nazisymbool in zien
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het lijkt mij niet zozeer de vraag 'of' je rekening moet houden met deze associaties, maar misschien wel 'in hoeverre'. Persoonlijk zou ik ook geen moeite hebben met deze IJzeren kruis-vorm. In de eerste plaats omdat ik niet direct de link leg met het IJzeren Kruis en dit voorwerp. Ook Nederland kent ordes die eenzelfde vorm hebben, zoals de Ridder Grootkruis in de orde van Oranje Nassau.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Grootkruis
En in de tweede plaats leg ik niet direct de link met het IJzeren Kruis en WOII, zoals ik dat wel (veel meer) doe met het hakenkruis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor veel ouderen onder ons is de associatie IJzeren kruis, Nazi en WOII wel begrijpelijk als je weet dat het IJzeren kruis tijdens die periode in het midden het hakenkruis bevatte.
Velen noemen daarom het huidige gebruikte IJzeren kruis "het gedenazificeerde IJzeren kruis".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat er dus niet om dat het IJzeren kruis op een hakenkruis lijkt, want daar lijk het in de verste verte niet op, maar omdat tijdens de nazitijd er centraal een swastika (nog steeds een politiek symbool) in was geplaatst.
Ook andersom: in een swastika was centraal het ijzeren kruis geplaatst. Vandaar dat er nog veel personen zijn die deze twee symbolen niet los van elkaar kunnen zien.
Poet
7 jaar geleden
Ja, zie hier
http://i35.tinypic.com/2vvnxc2.jpg

Antwoorden (1)

Toen Duitsland betrokken werd bij militaire acties in het kader van de NAVO en de Verenigde Naties werd in de Bondsrepubliek een discussie gevoerd over een passende onderscheidingsteken. Tegenstanders van het hernieuwd instellen van het IJzeren Kruis stelden dat de eeuwenoude vorm in diskrediet was gebracht door de nazi's.

Tijdens de tweede wereldoorlog werden nieuwe onderscheidingen ingesteld die afgeleid waren van de reeds bestaande van oorsprong Pruisische onderscheidingenorde. Daarnaast werd het door Frederik de Grote ingestelde ‘Pour le Mérite’ – een hoge onderscheiding vervangen door het Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes, dat opging in de orde van het IJzeren Kruis.
Het waren echter geen militaire onderscheidingen maar ridderordes.

Er is niets op tegen dat het gestileerde IJzeren Kruis weer als herkenningsteken van de Bundeswehr op oorlogsschepen, vliegtuigen en voertuigen gevoerd wordt.
In de tweede oorlog werd door de Nazi’s ook Duits gesproken, maar daarom is Duits geen “foute” taal, aldus de historicus Michael Wolffsohn die zich op 7 maart 2008 tijdens een radiouitzending Kultur für das Eiserne Kreuz als Orden für Bundeswehrsoldaten uitsprak.

Volgens de Bundeswehr moet het gedenazificeerde ijzeren kruis in de huidige vorm heden ten dage weer worden beschouwd als nationaal herkenningsteken, en als zinnebeeld voor dapperheid, vrijheidsliefde en ridderlijkheid. De betekenis die het van oorsprong heeft.