Nee, de Marechaussee mag geen arrestaties over de Nederlandse grens uitvoeren.
De Marechaussee mag dit alleen in samenwerking met de politie, tot 150 km over de Duitse en Belgische grens.

De taken van de Koninklijke Marechaussee zijn vastgelegd in artikel 6 van de Politiewet 1993 en artikel 5 van de Veiligheidswet BES. Hieronder vallen onder meer:
- politietaken ten behoeve van Defensie
- politietaken op Schiphol, Flamingo Airport, F.D. Roosevelt Airport, Juancho E. Yrausquin Airport en andere aangewezen luchthavens en de beveiliging van de burgerluchtvaart.
- bijstand aan, assistentie van en samenwerking met Nederlandse politie
- bewaking van de buitengrenzen (grensbewaking) van het Schengen-gebied en het binnenlands vreemdelingen- en veiligheidstoezicht langs de ‘binnengrenzen’ met het Mobiel Toezicht Veiligheid
- waken voor de veiligheid van de leden en paleizen van het Koninklijk Huis
- beveiliging en bewaking van De Nederlandsche Bank en begeleiding van geldtransporten van de Nederlandsche Bank
- beveiliging van de ambtswoning van de minister-president
- het (mede) uitvoeren van de basispolitiezorg op de eilanden Sint Eustatius en Saba onder de verantwoordelijkheid van de korpschef van het Korps Politie BES (KPBES).
SimonV