Wat gebeurt er als een van de presidentskandidaten zou overlijden voor de verkiezingen?

Ik lees op het nieuws dat Hillary Clinton de laatste tijd vaak ziek is. In de krant staat: De 'malaise' van Clinton dreigt haar Republikeinse tegenstander Donald Trump een troef in handen te geven: Trump bazuint al een tijdje rond dat Hillary met een medisch probleem kampt.

Nu vroeg ik mij af: als een van beiden zou overlijden (niet persé Trump of Clinton maar elke willekeurige kandidaat waarvan al zeker is dat daar op gestemd kan worden tijdens de verkiezingen) wat gebeurt er dan? Moet de partij van die kandidaat dan met een nieuwe kandidaat op de proppen komen, worden de verkiezingen uitgesteld of wint de tegenstander dan automatisch (wat mij overigens hoogst onwaarschijnlijk lijkt)?

Toegevoegd na 39 seconden:
Bron krantencitaat: http://www.hln.be/hln/nl/10496/Verkiezingen-VS/article/detail/2864312/2016/09/11/Hillary-Clinton-afgevoerd-op-herdenking-9-11-nadat-ze-bewustzijn-verloor.dhtml

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Elke partij heeft zijn eigen protocol voor dit scenario, maar het is zelden zo dat dan automatisch de "running mate" de positie van presidentskandidaat overneemt.
Als Trump sterft, is het volgens de regels van de Republikeinse partij zo dat ze gemachtigd zijn de vacature weer te vullen, hetzij via een nationale bijeenkomst, of door verkiezing van de RNC Representatives (vergetenwoordigers van de repblikeinse parij). De nieuwe kandidaat moet een meerderheid halen om officieel kandidaat te kunnen worden. Als Clinton sterft, valt volgens de regels van de Democratische Partij de verantwoordelijkheid op de Democratic national Committee , maar de regels schrijven niet voor hoe dat precies moet gebeuren.
Het congres kan ook een speciale 'noodwet' aannemen waardoor de verkiezingsdag verschoven wordt, zodat de partij van de overleden kandidaat tijd heeft om de nodige maatregelen te treffen)

En als een kandidaat heel kort voor de eindverkiezing overlijdt (tussen 4 november en 15 december), is er geen federale wet die voorschrijft wat de kiezers moeten doen. Ze kunnen op de VP stemmen, op een kandidaat van een derde partij, of een vooraanstaand persoon uit hun eigen partij. Dit kan een beetje rommelig worden, omdat het vervolgens aan de partij is hoe ze de diverse stemmen willen interpreteren en verdelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Duidelijk, dankjewel