De VVD staat dik bovenaan in de peiling,Hoe kan dat zo?

Een half jaar geleden 15 zetels in de peiling,nu 32

Wat trekt deze partij zo ineens aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke peiling.
Van wanneer dan? Wat ik lees is echt iets anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wist jij Momopoyolo, dat er meer peilingen zijn dan alleen die van Maurice de Hond? En dat al die peilingen niet meer zijn dan een goed onderbouwde gok?

Het beste antwoord

Ben het met een groot deel van bovenstaand antwoord eens, maar ik sta nu eenmaal bekend als recalcitrant, ergo laat ik mijn eigen visie er een beetje op los.
De PVV heeft i.d.d. een hoop zetels moeten inleveren ten faveure van de VVD. Immers liggen beide partijen niet zo heel veel uit elkaar en hebben verschillende stromingen binnen de VVD raakvlakken met de PVV. Nou is PVV stemmen, eigenlijk tegen het gangbare fatsoen van heel veel mensen die wél verandering wensen en derhalve op een partij willen stemmen die toe is aan een frisse wind door de stoffige incompetentie van de laatste kabinetten, maar! ze wensen niet bekend te staan als : xenofoob, dom, ultra rechts, extreem en vooral niet een adept van Geert Wilders.
VVD is een partij die al zolang meedoet in de Nederlandse politiek en ook een gedegen partij is, met heel veel regeringservaring in hun achterban. Stem je op PVV dan wordt je niet voor vol aangezien, of voor een racist. Stem je VVD dan stem je op een 'bewezen' rechts georiënteerde partij, waar nog met enig fatsoen tegen aan wordt gekeken. Mensen die horen dat je op VVD hebt gestemd zullen je niet gauw betichten van racisme.

PVDA met aan het roer nu Job Cohen is ook niet helemaal een veilige keuze, gezien zijn bemoeienissen en niet bemoeienissen in de Hoofdstedelijke politiek. Amsterdam is absoluut niet beter geworden onder Cohen, de gettovorming is in een bijna verticaal stijgende lijn waar te nemen, de betutteling die de goede man aan de dag legde in heel veel nijpende problematiek met allochtone jongeren, is danig in het verkeerde keelgat geschoten bij de autochtone Amsterdammer. Edoch hebben we in Amsterdam niet echt een hekel aan de man gehad tijdens zijn burgemeesterschap. We ( de meeste echte Amsterdammers ), waren het wel zo langzamerhand gewend dat mijnheer Cohen een voorliefde had/heeft aan rooibosthee met de niet-geïntegreerde onbegrepen Marokkaanse straatschoffies, die hele wijken platleggen met hun niet tanende straatterreur. Eigenlijk is de Bouffon van Amsterdam, kandidaat om de huidige landelijke Bouffon op te volgen in diens positie.

Tja het CDA, ach misschien met een andere zeveraar aan het roer, maar ze hebben van de laatste kabinetten een ware puinhoop van Nederland gemaakt. Stemmen op het CDA, is stemmen op het NIET behaalde rendement uit het verleden.

Dus blijft na veel minnen en plussen voor veel 'zwevende' kiezers de VVD over als kandidaat, en dat er steeds meer zwevende kiezers zijn behoeft geen verder uitleg, dacht ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtig verwoord!! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rechtse mensen blijven rechts. Er is nauwelijks verschuivind van rechts naar links. Wat je zegt over Cohen klopt van geen kanten, en alsof theedrinken is iets heel verkeerds is. Had hij beter een biertje kunnen drinken dan? Vandaar een - .

Andere antwoorden (5)

Omdat de mensen tot het inzicht gekomen zijn dat de PVV niet tot regeren in staat zal zijn en Cohen tegenvalt door gebrek aan feiten- en dossierkennis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is dus maar de vraag.

DEN HAAG -
De VVD en de PvdA zijn even groot in de peiling van Maurice de Hond.
Beide partijen staan nu op 33 zetels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn antwoord is een feit: de vraag klopt niet want de VVD staat niet dik bovenaan.
Verdient dus geen min.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb niet gemind, maar vind de min wel terecht.
Vooral omdat je helemaal geen antwoord geeft op de vraag, maar gewoon een reactie. Het is natuurlijk waar dat de VVD samen met de PvdA aan kop gaan in de peilingen, maar dat doet weinig af aan de vraag. De vraagsteller wil duidelijk gewoon weten waarom de VVD opeens zo hoog staat in de peilingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de vraagsteller stelt dat de VVD dik bovenaan staat en dat klopt niet. Je zou zelfs de vraag kunnen laten verwijderen omdat het een onzinvraag is met een verkeerde veronderstelling.
De VVD doet het eigenlijk altijd goed in tijden van bezuiniging. De VVD heeft een goed imago als het aankomt op het bewaken van de staatskas. Dus toen een aantal maanden geleden de bezuinigingsvoorstellen zijn ingediend, heeft zich een verschuiving voorgedaan. De linkse partijen krijgen vaak meer ruimte in economisch betere tijden.

Daarnaast heeft Geert Wilders het volk wakker gemaakt op een aantal standpunten. Veel mensen zijn het wel met zijn mening eens, maar zien in dat de kans dat hij een productieve en stabiele regering kan vormen niet zonnig in. Voor deze mensen ligt het stemmen op de VVD dan vaak het meest voor de hand.

Er zijn natuurlijk nog een aantal redenen te noemen, maar ik persoonlijk beschouw de twee bovenstaande redenen als het meest belangrijk voor de verschuiving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kortgezegd; PVV is niet haalbaar, VVD is een perfect en meer realistisch alternatief!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De winst van de VVD komt van de PVV en van het CDA. Balkenende hebben veel mensen nu wel gezien.Het nieuwe van de de PVV is eraf. De VVD blijft dan nog over als rechtse partij.