Ik hoop van harte dat Turkije uiteindelijk toe zal treden tot de Europese Unie. Maar ik weet niet of het slim is dat dit al voor 2015 zal gebeuren. Geschiedkundig en geografisch hoort Turkije bij Europa. Het simpele feit dat ze overwegend islamiet zijn betekend niet dat ze er niet bij horen. Ik denk dat dit het achterliggende argument van vele is die tegen zijn. Als je kijkt naar wat het Byzantijnse en Ottomaanse rijk allemaal in de Europese geschiedenis hebben betekend dan zie je wel dat ze er gewoon bij horen. Het feit is wel nu dat de wetgeving compleet anders is en achter loopt op die van de rest van Europa (deze verwoording doe ik heel bewust). De economie is nog ver onder de pijl terwijl het land wel 72 miljoen inwoners heeft. Hiermee wordt het meteen de op 1na grootste land van de EU. De EU geeft steun aan de armere lidstaten maar wordt Turkije hiermee niet te duur? Er is ook nog de kwestie van cyprus en de armeense genocide die nog erg gevoelig liggen. Erdogan is goed bezig het land te hervormen maar ze moeten nog een eindje verder. Dus zoals ik al zei ik hoop dat ze lid worden maar ze moeten eerst nog wat meer aan zichzelf werken. 2015 is te vroeg. Misschien 2020 O.I.D.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi en doordacht antwoord.

Andere antwoorden (15)

nee hoor, we gaan het ook wel redden zonder hun.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Turkije hoort niet bij de EU en dat blijft wat mij betreft zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee zeker niet. Laat Turkije eerst maar eens aan zichzelf werken. Om te beginnen met het onderwerp mensenrechten. Daar hebben ze nog een inhaalslag te maken. Verder moet de politiek in orde zijn en dat is het nog lang niet. Ook niet voor 2015 vrees ik.

Er gaan zeker twee generaties overheen voordat er grote veranderingen in dat soort landen plaatsvinden.

Griekenland was een stuk verder dan Turkije en zie wat er nu weer gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de eu nu eerst eens hun eigen problemen moet oplossen.
want er zijn een aantal landen die zich niet aan de afspraken houden. zoals Griekenland Spanje & portugal.

Ook wat betrefd de mensen rechten kan het in sommige landen van de eu wat beter.
Zoals het accepteren van de homo's en de zigeuners deze worden in een aantal landen niet goed behandel.

Turkey kan wel bij de eu als men zich aan de afspraken houd die men met Turkey maakt. Maar of Turkey dit haalt voor 2015 ik denk het niet.
Want er moet nog een heleboel gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alsjeblieft niet, de EU heeft al genoeg sores, kijk maar naar Griekenland op dit moment, Turkije is echt niet verder dan Griekenland.

Een land zoals Turkije waar het niet altijd even nauw wordt genomen met de mensenrechten en de acceptatie van bepaalde bevolkingsgroepen soms ver te zoeken is, is absoluut geen toegevoegde waarde voor de EU. Wanneer Turkije kan aantonen dat het een toegevoegde waarde is voor de EU, zijn ze (in mijn ogen) welkom, anders niet. De EU zit al in het GIPS (Griekenland, Italië, Portugal, Spanje) om daar nog een land aan toe te voegen is geen goed idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk: hoe eerder hoe beter.
Het is goed om moslimlanden als bondgenoot te hebben.
Bovendien is de energie in de bevolking hard nodig om dat stelletje lamlullen van het oude Europa weer op de rails te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut niet zeg! Laten ze hun problemen ,ook financiele,eerst eens oplossen. En zeker de eerwraak afschaffen!! Dus eerst problemen oplossen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe me een lol alsjeblieft! Laat deze beker aan ons voorbij gaan please. Als Turkije iets NIET is dan is het wel Europees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus,maar we komen er nt onderuit,dus laat ze dan eerst problemen oplossen! En kben weer out had ff pauze
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen lees eens een geschiedenis boek over europa en je zult het anders inzien. Kijk bijvoorbeeld naar de rol van het Ottomaanse rijk ten tijde van de krimoorlog. Ze vochten zij aan zij met de Britten en Fransen. Of kijk naar de eerste wereldoorlog. Zowel geografisch en geschiedkundig horen ze bij Europa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk al ver voor de jaartelling waren ze een actief deel van Europa. Dat wij iets geleerd hebben van de grieken en de Egyptenaren komt alleen door het Oost romeinse rijk, het huidige Turkije, maar weten ze hier veel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach ga toch fietsen! Ik heb daar enige tijd gewóónd, dus ik heb daar iets beter rondgekeken als het gemiddelde toeristenvee.
Nee, als Turkije gaat toetreden heeft het de meeste inwoners van een EU land. D.w.z. het heeft dan de meeste macht van alle landen, meer dan Frankrijk en Duitsland en dus ook veel meer dan ons.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel veel mensen willen niet dat turkijke tot de EU behoort gewoon omdat het een moslimland is.
en dus niet omdat ze veel problemen hebben.
er zijn nog landen in EU die nog meer problemen hebben dan turkijke .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hopenlijk voldoen ze dan aan de eisen. Ze horen bij Europa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het prima!!

ze mogen zo snel mogelijk de EU binnentreden, want Istanbul ligt wel in de EU
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee niet voor 2015 en niet voor 2040. Daarna maakt mij het niets meer uit. Ik wil niet rasistisch zijn maar ik vind dat al dat buitenland wat je als nederlander door de strot gedrukt krijgt zo langzamerhand wel genoeg. Grieken zijn meer verwesterd en worden naar de eu gehaald, zie nu de ellende en ik zie de ellenda van spanje portugal en italië ook al op ons af komen.
M.i. verschillen die culturen te veel van de onze en laat ons dat hele kleine stukje nederland wat er nog is niet ook nog verloren gaan.Oude gebruiken verdwijnen en lanfzaam maar zeker komen daar andere zaken voor terug die op zijn zachtst gezegt nou niet allemaal in positieviteit uitblinken.
En ja er zijn ook slechte nederlanders, maar dan is het nog altijd beter in je eigen land de beest uit te hangen dan bij de buren verderop.
M.a.w. als het dan toch een crimineelmoet worden opgesloten vanbelasting geld, laat het dan in elk geval een nederlander zijn. De rest die zich in ons land niet weet te gedragen of aan te passen kan wat mij betreft meteen terug.
Het liefste de grenzen dicht, de gulden terug en alleen nederlanders die hier auto mogen rijden.
Dan heb je in gouda geen problemen meer, de files zijn weg en voor alle andere voordelen ....helaas heb ik onvoldoende karakters tot mijn beschikking.
En voor alle min stemmers, ik heb niets tegen iemand die uit een ander land komt, maar als ik zo iemand wil ontmoeten kan ik die ook wel opzoeken als ik met vakantie ga.
Als hij met vakantie hier wil komen vind ik dat heel leuk en zelfs een eer. Maar daarna is het beter dat hij weer terug naar zijn vrienden en familie gaat die hem vast veel meer zullen missen dan welke inwoner van nederland dan ook.
In nederland is geen plaats voor mensen die homo`s haten.
(wat dat betreft mag de kerk ook verdwijnen wat mij betreft.
Niet iedereen zal dit antwoord leuk vinden maar turkije bij de EU lijkt mij helemaal geen goed idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze zijn welkom mits ze hun huishoudboekje dik in orde hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden dat de EU zelf Turkije er bij wil hebben, is omdat er zo vreselijk veel in dat land voor ons wordt geproduceerd en dat moet allemaal worden geimporteerd. Wanneer Turkije bij de EU komt, wordt deze rompslomp veel gemakkelijker, en uiteindelijk goedkoper. Maar, er is nog wel een hoop te veranderen voor ze zover kunnen komen. Er is het probleem met Cyprus, waar het steeds op afketst, en de cultuur van Turkije verschilt ook nogal, daarom zou 2015 waarschijnlijk veel te vroeg zijn. Maar uiteindelijk zullen ze wel een keer toetreden als ze dat zelf willen, want ze zullen zelf aan de eisen die wij stellen moeten voldoen.
Dit is geen spelletjes "I love moslims Yes/No", zoals sommige politici ons graag willen doen geloven. Servie en Kroatie willen er ook graag bij, die doen er ook hard hun best voor, maar moeten ook eerst hun boeltje op orde krijgen. Helaas laat de politiek het hier weer afhangen van medewerking met het Joegoslavietribunaal, terwijl de overige veranderingen veel belangrijker zijn. Dit is inderdaad vaak een culturele omslag, en daar gaan zo 2 generaties overheen voordat dit goed en wel is ingevoerd en geaccepteerd.