Waar kan ik dit idee kwijt?

Zou het een idee zijn, om bij de verkiezingen ook aan te kunnen geven welke partijen je samen in de regering zou willen? Je stemt bijvoorbeeld voor de VVD, maar ziet die het liefst regeren met bijvoorbeeld PvdA en D66.
Nu stem je namelijk op een partij en die kan ondanks een 2e of 3e plaats toch in de oppositie terecht kunnen komen.
Deze beslissing wordt niet genomen door het volk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is zelfs nog erger: je stemt niet op een partij, maar op een persoon. Weliswaar in de wetenschap dat die persoon op de lijst van een partij staat, maar toch.

Zelf zie ik niet echt meerwaarde in het aangeven van een coalitie. De coalitie wordt namelijk sowieso gevormd door partijen die samen een meerderheid van de stemmen hebben.

Stel dat de VVD de grootste wordt (maar geen meerderheid heeft) en alle VVD'ers gestemd hebben voor een coalitie met D66. Maar D66 heeft één miezerig zeteltje gekregen.

Moet de VVD dan toch per se samen met D66? Dan heb je geen meerderheidscoalitie. Dan maar de PVV en GroenLinks erbij halen, puur om het rekensommetje compleet te maken inclusief D66? Dan heb je geen stabiele coalitie.

Het vormen van een stabiele meerderheidscoalitie is al lastig genoeg zónder de boel op die manier te compliceren. Ik zie het al voor me, járenlange formaties in plaats van maandenlang (wat ook al absurd is), gewoon omdat er een stem van het volk ligt die gevolgd moet worden maar niet leidt tot een levensvatbare coalitie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ook deze beslissing wordt door de kiezer (niet volk) genomen. Als de kiezer niet wil dat bepaalde partijen samen geregen, dan moeten ze allemaal (of het grootste gedeelte) op een partij. stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Joh: verkiezingsbeloften gelden maar tot 9 juni, daarna doen ze toch wat hen het beste uitkomt, dus al zou je aangeven dat je de VVD het liefst ziet reageren met D66, dan doen ze er nog niets mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je dit idee het best kwijt kunt door het uit je hoofd te zetten. Want wat is de status van de coalitie-voorkeur? Bij het kiezen van parlementariers is dat duidelijk. Je kunt na de verkiezingen uitrekenen wie er in de kamer komen. Geen discussie nodig.

Maar een coalitie-voorkeur kan moeilijk dwingend worden opgelegd, want die partijen moeten wel eerst tot een coalitie-akkoord komen. En dat zal niet lukken, want een partij die zeker weet dat'ie in de regering komt gaat geen concessies doen.

Blijft over dat het een advies wordt. Maar daar hebben we Maurice de Hond toch al voor, dus dit voegt niks toe. Bovendien zou het volk wel eens heel erg boos kunnen worden als er niet de coalitie uitkomt die zij willen.

Je voorstel belooft macht aan het volk dat het volk uiteindelijk niet heeft, en verwart mensen meer dan dat het oplost.