Hebben de verenigde staten meerdere politieke partijen?

Ik hoor bij verkiezingen altijd alleen maar nieuws over de republieken en de democraten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, er zijn er meer.

In de Verenigde Staten van Amerika beheersen sinds het midden van de negentiende eeuw twee partijen het politieke leven: de Democratische Partij en de Republikeinse Partij. Echter, de Verenigde Staten kent ook vele zogenaamde derde partijen en overige kleinere partijen. De derde partijen onderscheiden zich van de kleinere partijen omdat zij bij de presidentsverkiezingen in genoeg staten op het stembiljet staan om theoretisch te kunnen winnen. Op lokaal niveau weten deze partijen soms kandidaten verkozen te krijgen.

Voorbeelden van derde partijen:

- Libertarische Partij (sinds 1971)
- Constitutionele Partij (sinds 1992)
- Groene Partij (sinds 1996)

Zie verder https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Amerikaanse_politieke_partijen voor een uitgebreider overzicht.
Antoni