Wat voor rechtsvorm is Economische zaken?

Samen met een aantal studenten zijn wij opzoek naar de rechtsvorm van economische zaken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K
Erna55
7 jaar geleden
Het is geen bedrijf, stichting of vereniging. Waarom denk je dat "economische zaken" in een rechtsvorm valt ?
Of eigenlijk : wat bedoel je met rechtsvorm ?

Antwoorden (2)

Een publiekrechterlijk rechtspersoon. Zie http://tax.kadaster.nl/resource?subject=http%3A%2F%2Ftax.kadaster.nl%2Fid%2Fbegrip%2FPubliekrechtelijke_rechtspersoon
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Publiekrechtelijke rechtspersoon, bedoel je. Dat is niet bedoeld als aanmerking op het taalgebruik, maar om het juiste antwoord te verstrekken.
erotisi
7 jaar geleden
bedankt ik wil die r abusievelijk nog wel eens plaatsten
Poet
7 jaar geleden
Maar een rechtspersoon is niet hetzelfde als een rechtsvorm.
erotisi
7 jaar geleden
Dat klopt, maar een rechtspersoon is wel een soort rechtsvorm.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Snap de minnen niet. KVK bevestigt je antwoord: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=56004
Poet
7 jaar geleden
Ik heb de juiste elementen van onze antwoorden gecombineerd middels een aanvulling
De rechtsvormen zijn bij wet bepaalde manieren waarop zeggenschap,
bestuur en aansprakelijkheid in een organisatie kunnen zijn geregeld.

Het Ministerie van EZ is geen eigenstandige rechtspersoon maar is onderdeel van een rechtspersoon: het Rijk. De rechtsvorm van het rijk is die van parlementaire democratie.

Toegevoegd na 1 maand:
In de systematiek van de KvK wordt dit ingedeeld in een categorie die zij "publiekrechtelijke rechtspersonen" noemen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Toch staat hier ook; In het handelsregister van de Kamer van Koophandel staat bij de rechtsvorm van het Ministerie van Financiën vermeld: "Publiekrechtelijke rechtspersoon: De Staat (Ministerie)" https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=56004
Antoni
7 jaar geleden
"Parlementaire democratie" is een regeringsvorm of een bestuursvorm, geen rechtsvorm. De term "rechtsvorm" wordt vrijwel alleen gebruikt voor het beschrijven van de (juridische) organisatievorm van bedrijven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Antoni
Het antwoord van erotisi is het juiste.
Antoni
7 jaar geleden
N.B.: Ik reageerde alleen op de laatste zin. Naar mijn idee zitten in beide antwoorden goede elementen.