Had Wilhelmina problemen met haar kunstgebit toen zij op de dam Juliana als haar troonopvolgster presenteerde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afschaffen die hap. Een staatshoofd, zou moeten worden gekozen op kwaliteitseisen en niet op genen.

Het beste antwoord

'Hup, daar gaat Wilhelmina's kunstgebit..'
Het enthousiasme en de ontroering van prinses Wilhelmina kent geen grenzen wanneer ze op zaterdag 4 september 1948 op het balkon van het Paleis op de Dam haar dochter Juliana voorstelt als de nieuwe koningin. Enkele minuten eerder heeft Wilhelmina na een regering van vijftig jaar 'geheel vrijwillig' haar troonsafstand getekend.

,,Ik dank u allen hartelijk voor het vertrouwen, dat gij mij vijftig jaren lang hebt gegeven", zegt ze in een korte toespraak, alvorens haar rechterarm op te heffen en een welgemeend 'Leve de koningin' aan te heffen.

Wilhelmina doet dat echter zo onstuimig, dat haar bovengebit losschiet, hetgeen (met die voorkennis) op de filmbeelden uit die tijd ook is te zien en zeker te horen. Volgens Jaap Hoogstraten, die vanaf de overkant in De Bijenkorf toekeek, zijn er nog lang grappen over gemaakt. ,,De Dam is afgezet. Waarom? Ze zoeken het gebit van Wilhelmina." In de krantenverslagen uit die tijd geen woord daarover.

De troonsafstand heeft Wilhelmina eerder dat jaar al aangekondigd. ,,Er is de last van het klimmen der jaren, een achteruitgaan van veerkracht, weerstand- en arbeidsvermogen.." zegt ze in een radiotoespraak op 12 mei 1948. ,,Veel is er in de oorlogsjaren gedroomd en verwacht van de toekomst. Voor velen is de werkelijkheid na de bevrijding een teleurstelling geworden", voegt ze daar later bij haar afscheid aan toe. Die teleurstelling geldt vooral haarzelf.

Het is tijd 'het regeringsbeleid toe te vertrouwen aan Juliana, die naast wijs inzicht ook haar leeftijd voorheeft en over jonge, frisse krachten beschikt'. Wilhelmina, die al vaker en eerder de kroon aan de wilgen wilde hangen, moet nog even doorbijten, vindt de net 39 jaar geworden Juliana, die regentes wordt. ,,Het is op haar dringend verzoek dat ik de troonswisseling uitstel tot het begin van september."

Dit om het gouden regeringsjubileum te kunnen herdenken. Op 30 augustus neemt Wilhelmina het ambt weer op, één dag voor haar 68ste verjaardag én de dag van haar jubileum. ,,Dat ik mij, vanwege mijn leeftijd, tot enkele uren feestbetoon heb moeten beperken, doet mij leed", zegt Wilhelmina tijdens een huldeblijk in het Olympisch stadion.

Toegevoegd na 22 seconden:
http://gpdhome.typepad.com/nieuwsberichten/2008/09/hup-daar-gaat-w.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De toevoeging '(met die voorkennis)' is kompleet overbodig, want als je keek naar het bordes, dan zag je het. Zelfs ik als jongetje. Verder niets onstuimig, het hebben van een kunstgebit heeft zijn beperkingen, wat Wilhelmina even was vergeten. Met vrienden spelen wij het gebeuren nog regelmatig na, als we een paar borrels op hebben.

Andere antwoorden (1)

Problemen? Het ding vloog bekant uit haar mond, toen ze uitriep: "Leve de Koniwmnnnwmwmin!"

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie http://www.youtube.com/watch?v=uokcSibdyTM vanaf 1' 10".
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen al voor bekant al een plus!