kan ik een advocaat in handen nemen ivm een woning?

kan ik een advocaat in handen nemen omdat ik met spoed een woning nodig heb voor mij en de kids? of buro jeugdzorg inschakelen? om zo aan een woning te kunne komen
ik heb tot 19 juli heb anders op straat sta en naar de daklozenopvang moet in dordrecht
particulier is assiocaal duur wat ik niet kan bekostigen,vrienden heb ik niet ,bij ouders kan niet..
instanties hier kunnen niks betekenen voor mij,de wooncorporatie drechtsteden kan niks doen ivm te weinig punten urgentie 2 x afgewezen omdat er geen sprake is van misdrijf of handicap..
ben ten einde raad kan geen kant op en wat moet ik ?
vraag zelfs mensen op straat of ze iets weten
en waarom kan dit zomaar in nederland?
voel me zo in de steek gelaten door mijn eigen land
mijn zoontje staat onder begeleiding van stichting youp rotterdam heb school achter me staan de stichting,al bij huisarts geweest,psycholoog voor mezelf sociaal wijkteam ambacht
kortom een grote schreeuw om help !!!
asjeblieft help wat moet ik ? wat kan ik ? ik leef zo in angst nu ,ik kan toch niet zomaar op straat slapen met mijn 2 kids hond en konijn

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe kom jij zo in deze situatie?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antikraak €165/maand voor 73m² https://www.villex.nl/zoek/uitgebreid/type+1/kenmerken+1/plaats+dordrecht/12+per+pagina
Erna55
7 jaar geleden
In geval van nood bestaat er een daklozenopvang.
Mogelijk heb je een verkeerd beeld van de daklozenopvang.
Ik kan je adviseren om daar toch langs gaan.
Vaak zijn er ook een soort apartementjes beschikbaar voor families met kinderen. Je kunt daar ook begeleiding krijgen en vaak zijn er een soort "doorstroomwoningen" .
Erna55
7 jaar geleden
Kijk hier eens : http://www.socialekaartrotterdam.info/opvangrotterdam.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vraag is wat jij wilt dat die advocaat doet. Je huurt meestal een advocaat in voor een bepaalde procedure. Wil je bijvoorbeeld in bezwaar gaan tegen de afwijzing van de laatste urgentie? Dan kan een advocaat je daarbij helpen, mits de bezwaartermijn nog niet is verstreken. Is er bijvoorbeeld sprake van een echtscheiding waarbij je ex in de oude (huur)woning blijft en wil je weten of je via een voorlopige voorziening kunt afdwingen dat jij daar met je kinderen voorlopig mag blijven? Ook dat is iets waar een advocaat je mee zou kunnen helpen. Ook zou een advocaat je kunnen vertellen wat je rechten zijn ten aanzien van de kinderen: in de praktijk komt het wel voor dat kinderen van ouders die dakloos zijn, uit huis worden geplaatst en in een pleeggezin terecht komen. Het recht op gezinsleven is echter een mensenrecht, dus het is de vraag of zoiets wel in het belang van het kind is. Dit is wel iets waar een advocaat je in zou kunnen adviseren. Ik gok alleen dat er weinig geld is, en ook als je een toevoeging krijgt, zit je nog met je eigen bijdrage. Je zou in elk geval kunnen beginnen bij het juridisch loket. Maar een advocaat kan natuurlijk geen woning voor je uit de hoge hoed toveren. Dus hoe zinvol juridische ondersteuning ook kan zijn in een situatie als deze, denk ik dat je praktische hulp eerder kunt krijgen via bijvoorbeeld het maatschappelijk werk. Die zijn over het algemeen goed op de hoogte van de verschillende instanties en mogelijkheden. Heb je al in andere regio's gekeken wat daar de wachttijden zijn? Gezocht naar tijdelijke mogelijkheden zoals een vakantiewoning of tijdelijke verhuur? Naar noodopvang specifiek voor gezinnen? Van je dieren kun je m.i. beter afstand doen, eventueel via het asiel. Ik begrijp heel goed dat je dat niet wilt, maar het hebben van huisdieren maakt het moeilijker om (nood)opvang te vinden, en je kinderen zijn nu eenmaal belangrijker.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dankjewel allemaal voor jullie feedback hoe ik hier in belandt ben in deze helse nachtmerrie zal ik nu beschrijven probeer in t kort
ik woonde met mijn 2 kids in het westland waar ik geboren ben,kreeg een nieuwe relatie,mijn appartement nog een jaar aangehouden en toen besloten een nieuw bestaan op te willen bouwen in brabant bij mijn toenmalige vriend 4 jaar relatie gehad kon daar niet meer blijven omdat hij narcistisch bleek te zijn heb mijn spullen gepakt en ben terug gegaan naar het westen waar ik bij mijn ouders in kon wonen verleden jaar juli trok ik daar in 2x urgentie aangevraagd in hoger beroep geweest net voor kerst werd alles afgewezen het is toen volledig geëscaleerd bij mijn ouders ivm hoge spanning stress ik stond op straat had de keus naar blijf van me lijf huis in den haag of naar hendrik ido ambacht een klasgenoot van me die onderdak aanbood dus mijn keus was snel gemaakt ik woon hier vanaf januari mijn zoontje vol in de onderzoeken ivm zijn psychische sociaal emotionele ontwikkeling sinds kort aan de ritalin heb school ook achter mijn staan omdat sociaal niet verantwoord is weer de kids naar een andere school te doen zou de 3e keer worden in een jaar tijd stichting waar mijn zoontje onder begeleiding is ook achter me staan..
mijn klasgenoot zit er nu helemaal doorheen en wil dus dat ik voor 19 juli een eigen huis heb hij wilt rust en is nooit kids gewend geweest een bonk spanning hierzo en dan mijn zoontje nog en ik die mezelf nog staande moet zien te houden veel gebeurt afgelopen jaar mijn zoontje dus en dochter 2 x arm gebroken ikzelf 8 weken op krukken gelopen ivm hielspoor
het volgende probleem is dat ik dus hier niet ingeschreven staat in het GBA omdat mijn klasgenoot dat niet wilde en ik dus nog op mijn ouders adres ingeschreven sta
vanuit schoolsociaal wijkteam ambacht vanwege mijn zoontje en voor mij voor die praktische zaken kunnen niks betekenen ben hierdoor afhankelijk van particuliere huur,gisteren nog bij de woningbouw geweest of ze op zijn minst mijn b=verhaal aan willen horen,daar werd gezegd omdat je hier niet vandaan komt en dus geen 2 jaar hier een binding hebt gehad zoals een bankrekening of iets of minimaal 6 jaar hier gewoond hebt kunnen we geen urgentie verlenen kijk maar of jeugdzorg iets kan betekenen omdat die altijd zo voor de kinderen zijn en anders daklozen opvang dordrecht
zoek me rot op particuliere site;s,makelaars geweest,vraag mensen op straat aan alles en iedereen kortom ik kan geen kant op
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt op zoek naar een woning dat leegstaat, vaak worden daar tijdelijke huurders voor gezocht, in de meeste van dit soort contracten is opgenomen dat je geen recht op huurbescherming hebt, maar ook op deze woningen kun je huurtoeslag aanvragen als je aan de regels daarvoor voldoet, hoelang je daar kunt blijven wonen weet je dus niet van te voren. Maar dan heb je tijdelijk iets en in die tijd kun je doorzoeken naar een woning waar je langere tijd kunt blijven.
Hier wat voorbeelden:
https://www.villex.nl/woonruimte/antikraak
https://www.interveste.nl/
http://www.adhocbeheer.nl/aanbod/?page=1&type=Woonruimte
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lies, je hebt het mooi verwoord, (Crea trouwens ook), maar ..... Voor het recht op gezinsleven kan men in bepaalde gevallen beroep doen op artikel 8 EVRM. In de situatie van de vragenstelster kan ik hierover niets zinnigs adviseren. Het artikel betreft namelijk gezinshereniging na immigratie en het verkrijgen van een verblijfsstatus. Dan nog is het geen absoluut recht. Het hangt af van de feitelijke situatie in een concreet geval. Artikel 20 van het Kinderrechtenverdrag zegt dat kinderen het recht hebben om in een beschermd en liefdevol gezin op te groeien, dat hoeft beslist niet speciaal bij hun ouder(s) te zijn. Als kinderen niet thuis kunnen wonen, moeten ze in een andere gezinssituatie worden opgevangen. Daar dient de overheid actief voor te zorgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn opvangcentra die appartementjes hebben. De adressen die ik ken hebben deze maand alleen al ruim 70 keer neen moeten zeggen tegen personen die er echt voor in aanmerking komen (niet iedereen in elke situatie komt er namelijk voor in aanmerking).
Zelfs deze zeer urgente gevallen moeten wachten tot er plaats vrij komt.
Bij crisisopvangcentra die appartementjes aanbieden, inclusief eventuele hulpverlening en begeleiding zoals bv Kadera, zijn deze bestemd voor een bepaalde groep vrouwen (met kinderen). Daar komt de vragenstelster niet voor in aanmerking aangezien de beschreven situatie niet aan de vereiste criteria voldoet. Ontstaat er op 19juli a.s. een crisissituatie dan is er de noodopvang voor vrouwen (met kinderen) voor een verblijf van maximaal zes weken.

Het beste antwoord

Dat u behoorlijk in de problemen zit, is duidelijk, vooral omdat men in Nederland wel recht heeft op onderdak maar niet op een woning.
U kunt alleen woninghulp krijgen in de gemeente waar u ingeschreven staat, dus waar uw huidige verblijfadres is. In deze gemeente dient u zich in te laten schrijven bij b.v. een woningcorporatie. Met een huishoudinkomen beneden € 35.739,00 (per 1 januari 2016) kunt u in aanmerking komen voor een woning in de sociale huursector.
U kunt een urgentieverklaring aanvragen op grond van o.a. medische en/of sociale urgentie en/of financiële gronden. Na het invullen van de urgentiewijzer en het beantwoorden van vragen kunt u zelf bepalen of u kans maakt op het krijgen van de urgentieverklaring.
Als uw situatie aan één of meerdere van bovengenoemde voorwaarden voldoet, is hiervandaan niet te verklaren waarom u niet in aanmerking zou komen voor een urgentieverklaring. U noemt genoeg gronden waarop u wel zou voldoen aan de voorwaarden.
De gronden waarop u níét zou voldoen om een urgentieverklaring te verkrijgen, zijn niet af te leiden aan de hand van uw vraag en reactie. Om dat te kunnen beoordelen is meer kennis nodig, hetgeen alleen verkregen kan worden in een rechtstreeks gesprek met u.
Dat particuliere verhuurders zelf mogen bepalen aan wie zij de woning willen verhuren is niet absoluut waar. Voor de meeste woningen dient de verhuurder een huisvestingsvergunning aan te vragen (die ook regelmatig wordt geweigerd).
Als een woningcorporatie o.a. sociale huurwoningen in zijn beheer heeft, is deze ook niet geheel vrij om te beslissen aan wie deze woningen worden toegekend. De huurder moet, evenals bij het huren via particuliere verhuurders aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Is er een urgentieverklaring verleend dan dient de toekomstige huurder minstens vier maanden ook zelf actie te ondernemen en het aanbod te bekijken. Is er na zes maanden geen woning toegewezen dan dient de woningcorporatie te bemiddelen en binnen twee maanden een éénmalig aanbod te doen.
Ook al is in een eerdere periode een aanvraag voor een verklaring afgewezen, dan wil dat niet zeggen dat u er nú niet voor in aanmerking komt. Uw omstandigheden kunnen drastisch zijn gewijzigd.
U dient zich, als ik uw situatie lees, te laten adviseren door deskundigen die zich geheel op de hoogte kunnen stellen van uw persoonlijke situatie en u kunnen bijstaan. Dat hoeft niet speciaal een advocaat te zijn.
Vraag advies en leg uw specifieke situatie uit via bv het Juridisch Loket.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Om te voldoen aan de voorwaarden voor het verkrijgen van een urgentieverklaring gelden niet alleen misdaad en/of handicap.
Ook andere voorwaarden kunnen redenen zijn voor het toekennen van een urgentieverklaring.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het verlenen van een urgentieverklaring heet sinds het van kracht worden van de Huisvestingswet 2014 officieel: woningzoekende in de urgentiecategorie.
De nadruk ligt op: woningzoekende en dient actief mee te zoeken en te reageren op een passend woningaanbod.

Andere antwoorden (1)

Je kunt een advocaat in de arm nemen maar je zult er niet veel mee opschieten, de sociale verhuurders mogen zelf bepalen wie in welk huis gaat en hoeven geen voorrangsregeling (urgentie) toe te passen.

Ik wens je heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De sociale verhuurders mogen niet in alle gevallen zelf bepalen hoe de aanwijzing van de woningen in de sociale sector (max kale huur
€ 710,68) plaatsvindt en zeker niet voor personen die behoren tot de urgentiecategorie.
In de huisvestingsverordening kan de gemeenteraad bepalen dat voor een of meer daarbij aangewezen categorieën woonruimte bij het verlenen van huisvestingsvergunningen voorrang wordt gegeven aan woningzoekenden waarvoor de voorziening in de behoefte aan woonruimte dringend noodzakelijk is.
Woningzoekenden die verblijven in een voorziening voor tijdelijke opvang van personen, die in verband met problemen van relationele aard hun woonruimte hebben verlaten, behoren in ieder geval tot deze categorie.