Waarom worden mensen ingedeeld in links of rechts denkend?

Ik snap het niet, en vind het een heel simpel model, die mijns inziens zeer incompleet is..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Toen de politieke partijen in de Tweede Kamer begonnen te ontstaan, werden de partijen die links van de voorzitter zaten, linkse partijen genoemd. De partijen die rechts van de voorzitter zaten, werden rechtse partijen genoemd.

Je zou kunnen zeggen dat het hoofdverschil hierin zit: Linkse partijen vinden dat de staat een belangrijke rol moet spelen, vooral bij het beschermen van de zwakken in de samenleving. Rechtse partijen vinden dat er zoveel mogelijk moet worden overgelaten aan het particulier initiatief, oftewel privatiseren.
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in dit geval kies ik links hoor.
rose
13 jaar geleden
Lijkt me helder...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord. Het is moeilijk, iedereen deed het goed hoor!

Andere antwoorden (3)

En dat klopt dan ook. Links en Rechts is een indeling die in de zeventiger jaren opging voor de politiek en vandaag de dag in veel mindere mate.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelden het zo eens met jou geweest Antwoordman +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik ook, thx
Omdat er een duidelijk verschil is tussen conservatief denkende partijen en progressief denkenden. Iedereen heeft een mening en die mening sluit meestal aan bij een politieke denkwijze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geheel buiten de politiek om; Nederland is bij uitstek het land om iedereen in een hokje te plaatsen. Kennelijk hebben veel mensen behoefte aan duidelijkheid (voor hen dan ). Als je niet links bent ben je rechts. Je bent wit of zwart; grijstinten zijn bij velen niet bekend.