In hoeverre is de overheid verantwoordelijk voor het gebit van gedetineerden.

Stel iemand wordt tot een paar jaar detentie veroordeeld. Moet de overheid dan zijn gebit onderhouden en tot hoever gaat dat, alleen vullen of extraheren of ook bruggen, kronen, stiftanden, plaatjes etc. Waar kan de gedetineerde aanspraak op maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Hier een verslag van een tandarts assistent die in 2007 heeft gewerkt in een gevangenis.

Veel zal er sindsdien niet zijn veranderd.

In het kort komt het er op neer dat er niet aan gebitscontrole etc gedaan wordt.
Gevangenen mogen laten vullen of trekken in geval van nood en dat is 't.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De overheid is verantwoordelijk voor de gezondheid van de gedetineerden, daar valt dus ook basis tandverzorging onder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap die min niet, want het antwoord klopt. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
D'r zal wel iemand verkeerd geklikt hebben. Gebeurt mij ook wel eens ooit, dan wil ik antwoord geven maar druk op de knop Goeie vraag!
Elke gedetineerde is zorg verzekerd. Het is een basis verzekering. Dus het is neit zo dat ze de mest dure behandelingen zomaar kunnen doen. De noodzakelijke dingen zoals vullen, trekken, plaatjes etc. worden vergoed. Je kan niet kiezen voor een mooie mond vol dure kronen of implantaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De overheid zorgt voor de gezondheid van een gededineerden ook voor het gebit en dan alles wat valt onder het bassis pakket van de persoon in detentie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een gedetineerde lang in detentie verblijft moet hij gewoon 1 keer per jaar naar de tandarts. Hier wordt uitsluitende het hoog nodige uitgevoerd.
Gaatjes worden gevuld indien noodzakelijk en als het echt heel erg mis is wordt een tand of kies getrokken, verder dan dat gaat het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deels, want binnen het de basiszorg voor tandheelkunde wordt haast niets vergoed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enkel pijn bestrijden en kiezen trekken want vullingen etc is veel te veel werk ! Maak je maar geen illusies als je denkt dat je in de gevangenis nieuwe tanden gaat krijgen
Zou ook niet fair zijn tegenover eerlijke burgers die niet eens hun tandverzorging kunnen betalen en daardoor niet eens kronen of bruggen kunnen krijgen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken de wet niet op dit punt, maar redelijkerwijs moet iemand de basiszorg krijgen. Alle extraatjes die niet in de verzekering vallen voor de gemiddelde nederlander en die daar dus zelf voor moet opdraaien vallen daar niet in. Je zit niet in bak omdat je zo'n schatje bent, dus om mensen op dat gebied nou te gaan verwennen. Ik heb een redelijke baan, en een prima verzekering, maar ik zal toch echt flink moeten dokken voor zulke dingen. Zou toch gestoord zijn als je daar je kronen gratis kon krijgen.