Wanneer wordt een wet door de EU aangenomen?

Klop het dat een bij een absolute meerderheid een wet wordt aangenomen en dat alle lidstaten zich hier dan aan moeten houden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Voor het aannemen van een wet door het Europees Parlement is een gewone meerderheid van stemmen vereist.
Voor het verwerpen of amenderen van een wet door het Europees Parlement is een absolute meerderheid van stemmen vereist.

Een gewone meerderheid van stemmen is een meerderheid die is bereikt wanneer er meer voorstemmen dan tegenstemmen zijn.
Een absolute meerderheid van stemmen is een meerderheid van ten minste de helft plus ½. De helft plus één geldt alleen bij een even aantal stemmen.

Als het wetsvoorstel is aangenomen kan de Europese Commissie bij overtredingen de lidstaat dwingen zich aan Europese regelgeving te houden, door een procedure te starten bij het Europese Hof van Justitie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Na enig aarzelen een min, omdat EU wetten (Richtlijnen of Verordeningen) niet alleen door het Europees Parlement, maar ook door de Raad van Ministers moet worden goedgekeurd.
De Raad van Ministers beslist in veel gevallen bij consensus.
Dit is zogenaamde co-decisie procedure (Raad en EP beslissen samen). Meer algemeen; het proces om EU wetten vast te stellen is complex, met veel verschillende partijen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969
Vragensteller wil weten of het klopt dat een absolute meerderheid nodig is en of lidstaten zich eraan moeten houden
Die vraag heb ik beantwoord. Vragensteller stelt geen vraag over de procedure. Ondanks dat de vraag daar niet over gaat heb ik toch als extra info een bron bijgevoegd. Hierin staan de procedures en de rol van de Raad van Ministers chronologisch vermeld.
http://www.europeesparlement.nl/nl/pers/dossiers/pr-2014-april7.html%20
tinus1969
8 jaar geleden
@JoanDArc, je antwoord (en dus eigenlijk ook de vraag) zijn onvolledig.
Bij een stemming in het EP is absolute meerderheid nodig om een wetsvoorstel goed te keuren. maar dat is niet genoeg om een wetsvoorstel goed te keuren; ook de Raad van Ministers moet goedkeuring geven, en die doet dat vziw nog steeds bij consensus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Staat allemaal in de bron
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet precies hoe het EP werkt. Ik beantwoord een vraag zoals hij gesteld wordt, niet minder, soms meer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom maakt de overheid soms zelf hun eigen regels zonder dat het met het volk wordt besproken? Leven wij in een dictatorschap?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Eigenpartij, Via verkiezingen wordt de Tweede Kamer samengesteld. De leden van Tweede Kamer zijn dus de volksvertegenwoordigers en kunnen wetten voorstellen. Na veel en soms hele lange procedures kunnen deze wetten worden aangenomen. Wij hebben het werk, zo zou je kunnen zeggen, uitbesteed.
Nederland is een parlementaire democratie. Omdat Nederland nog een monarchie is hebben wij als regeringsvorm:
een constitutionele parlementaire monarchie en dat is absoluut géén dictatoriale democratie.
https://www.werkenvoornederland.nl/de-rijksoverheid-als-werkgever/wat-is-de-rijksoverheid