wat krijgt een vluchteling als het in nederland is als azielzoeker qua geld?

overal zie je verhalen en iedereen zegt ja ze krijgen 1000 euro voor niks doen maar daar geloof ik niet in. ik vroeg me dus af wat ze wel echt krijgen. want volgens mij krijgen ze helemaal niks of echt heel weinig maar ik kan het nergens vinden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

"
Hoeveel geld krijgen asielzoekers in Nederland?
Een asielzoeker krijgt bij aankomst onderdak, maaltijden en zaken zoals zeep, toiletartikelen en wasmiddel. Tijdens de asielprocedure ontvangt een asielzoeker maximaal € 58 per week voor eten, kleding en andere uitgaven.

Zakgeld, eetgeld
Het zakgeld is € 12,95 per week. Het eetgeld is afhankelijk van leeftijd en de gezinssamenstelling. Een asielzoeker krijgt in totaal minimaal € 39 en maximaal € 58 per week.

Eenmalige vergoedingen
Ook kan een asielzoeker een eenmalige vergoedingen krijgen. Bijvoorbeeld voor:

keukenspullen om zelf te kunnen koken;
reiskosten voor de asielprocedure, bezoek aan medische zorg, onderwijs;
uitvoeren van (vrijwillige) werkzaamheden: maximaal € 14 per week;
schoolkosten van leerplichtige kinderen: zo’n € 35 per schooljaar.
Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) zorgt voor de vergoedingen. Die staan in de Regeling Verstrekkingen Asielzoekers (RVA).

Gezondheidszorg
Het COA sluit de zorgverzekering af voor asielzoekers. Omdat ze meestal weinig geld hebben,hoeven ze geen eigen bijdrage te betalen. Ook geldt voor hen geen eigen risico. Lees verder over gezondheidszorg voor asielzoekers."
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
klinkt allemaal redelijk.