hoeveel geld aan sociale uitkeringen gaat er jaarlijks naar Marokko?

2.2K
paulus811
8 jaar geleden
Ik ben daar faliekant op tegen, maar weet wel dat er een veelvoud naar Polen gaat. En over die uitkeringsexport hoor ik vrijwel niemand.
ronron1212
8 jaar geleden
dit zijn de uitkeringen die eventueel mee kunnen naar het buitenland dus dat zijn geen echte bijstandsuitkeringen maar werk gerelateerde uitkeringen
Algemene Ouderdomswet (AOW);
Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO);
Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen (WAZ);
Wet Werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA);
Algemene nabestaandenwet (ANW);
Ziektewet
constant
8 jaar geleden
'Hoeveel zou dat in EURO zijn?
paulus811
8 jaar geleden
Ronron, vergeet de enorme bedragen aan kinderbijslag niet. En dat heeft niets met werk te maken.
constant
8 jaar geleden
Kinderbijslag voor kinderen die nog nooit in NL zijn geweest of niet bestaan?
Computoon
8 jaar geleden
Op zich vind ik het niet vreemd dat bepaalde uitkeringen geëxporteerd kunnen worden. Je kunt niet aan de ene kant loonbelasting en premies voor de volksverzekeringen inhouden op het salaris van een werknemer waarvan het gezin in het buitenland woont en vervolgens besluiten dat die persoon geen recht heeft op een uitkering (zoals kinderbijslag) omdat het gezin toevallig in het buitenland woont. Dan wordt er voor niets belasting en premie betaald en dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed punt computoon. Het betreft uitkeringen waar voor betaald is. Als je in Casablanca woont zul je echt geen bijstandsuitkering krijgen omdat je een jaartje of wat in Nederland gewerkt hebt. Maar aan de AOW heb je echt gewoon meebetaald. Wat niet wegneemt dat het m.i. ook redelijk is de uitkering aan te passen aan de levensstandaard van het doelland.

Het beste antwoord

Het bedrag aan Nederlandse uitkeringen dat naar Marokko vloeit, bestaat jaarlijks uit enkele tientallen miljoenen euro's.
Volgens een woordvoerder van het ministerie van Sociale Zaken is het lastig om alles precies te specificeren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Volgens een andere bron gaat er jaarlijks 20 miljoen naar Marokko.
SimonV