Ondanks het feit dat er een duidelijk verschil is tussen het kabinet en de regering, zie je vaak de koningin op foto's van het kabinet. Hoe komt dat?

Ook zie je bijvoorbeeld sommige staatssecretarissen zoals Dijkhoff niet op foto's van het kabinet. Heeft iemand hier een verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (4)

Omdat officieel het staatshoofd (we hebben sinds enkele jaren een koning) deel uitmaakt van de regering. Hij valt volledig onder de ministeriële verantwoordelijkheid en heeft dus geen enkele bevoegdheid of macht. De koning maakt deel uit van elke regering onder het motto: de koning is onschendbaar, de ministers zijn verantwoordelijk. Wetten worden door de regering gemaakt, door het parlement goedgekeurd maar zijn pas rechtsgeldig als de koning ze ondertekend heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De Koning benoemt en beedigt de ministers. Daarna volgt de traditionele foto. De staatssecretarissen staan daar niet op, hoewel ze ook en beedigt worden door de Koning.

Toegevoegd na 7 minuten:
Mz: "de staatssecretarissen staan daar niet op, hoewel ze ook benoemd en beedigd worden door de Koning". Dat gebeurt later die dag. De foto op het bordes wordt aansluitend aan de beediging van de ministers gemaakt.
Computoon
8 jaar geleden
Meestal is de foto van genomen vlak na de beëdiging van de ministers door de koning. Op de foto van dat heugelijke moment foto staat dus ook het staatshoofd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De regering bestaat uit de koning en alle ministers. Het kabinet bestaat uit alle ministers en alle staatssecretarissen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/parlement/vraag-en-antwoord/wat-is-de-regering-en-wat-is-het-kabinet
De Koning (vroeger de Koningin) staat juist op foto's met de regering (met de Ministers) en niet met het Kabinet.
De beëdiging van een nieuw kabinet verloopt via een vast protocol en direct na de beëdiging gaan Koning en alleen de ministers naar buiten voor de traditionele bordesfoto. De Koning gaat dus alleen met de regering op de foto.
Later die dag leggen ook de staatssecretarissen de eed of belofte af maar dit gebeurt in een aparte ceremonie, eveneens ten overstaan van de Koning.
Waar u Koning staat geschreven stond vroeger Koningin.
Als staatssecretarissen niet op een officiële foto staan dan komt dat omdat zij elders belangrijke besprekingen hebben die niet verplaatst kunnen worden naar een andere datum.
Staatssecretaris Dijkhoff die Fred Teeven opvolgde had bv op 4 november 2015 in Berlijn een bespreking met Minister Thomas de Maizière van Binnenlandse Zaken en staatssecretaris Stefanie Hubig van Justitie over de uitzonderlijk hoge asielinstroom in Europa.