klopt het dat er een relatie is tussen de aanslag op Charlie Hebdo en de militaire interventie van Frankrijk in Mali?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Nu pas? In de context van de ‘Global War on Terror’ is Frankrijk wereldwijd betrokken bij bloedige militaire operaties. Denk hierbij aan de invasie van Mali, de vernietiging van Libië door de NAVO onder leiding van de Fransen, de Franse bombardementen op Irak en de politieke, economische en militaire steun aan Israël.

Maar de wortels van dit geweld hebben een langere historie. Al eeuwen lang wordt de relatie tussen Frankrijk enerzijds, en het Midden-Oosten en Noord-Afrika anderzijds, gekenmerkt door koloniaal geweld en structurele uitbuiting van de bevolking en grondstoffen. De vele duizenden slachtoffers die hierbij zijn gevallen zijn meestal moslims. Maar in de hoofden van opiniemakers zijn dat geen mensen, daarom begint de oorlog pas echt wanneer een fractie van het geweld dat Frankrijk en haar imperialistische bondgenoten dagelijks aanrichten voor een keer naar huis komt.

Zoals verwacht is de officiële lijn van de establishment een staat van shock. Blijkbaar verwachten ze dat ze oorlog kunnen voeren zonder dat er wordt teruggeschoten. De shock getuigt van een collectief geheugenverlies wanneer het aankomt op het leed van ‘de ander’, vooral wanneer de eigen elite een groot aandeel heeft in het veroorzaken daarvan.

De aanval in Parijs vond niet plaats in een vacuüm, maar is het historische product van Frans imperialistisch en koloniaal geweld. Als Frankrijk niet de internationale schietgrage maffioso uithing zou dit niet gebeuren. De doden die zijn gevallen, zijn dan ook slachtoffers van het imperialisme: wat het imperium zaait zal het oogsten.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het is niet echt een antwoord op de vraag, misschien is dat ook niet te geven, maar het is wel een overtuigende analyse die eea in een goed perspectief zet!