Zou het (sociaal/politiek) haalbaar zijn om de kinderbijslag te koppelen aan een soort ouderschapstoets, zoals de toets voor het bromfietscertificaat?

Tuurlijk mag je nog kinderen krijgen, maar voor kinderbijslag moet je even bewijzen dat je weet dat nekjes van babies slap zijn, wat alcohol doet voor kinderen, dat gezonde voeding minder gedragsproblemen oplevert en hoe je dat het beste aan je kind kan voorschotelen.
Net als bij de bromfiets is een theorieboek beschikbaar, en moet je t examen a 50 euro zelf betalen. Geen zin in, of heb je het geld niet nodig, doe je het niet, besparen wij op de kinderbijslag.

Toegevoegd na 13 minuten:
Of wat als de toets gratis is?
Het doel is vooral betere opvoeding van kinderen, met een betere gezondheid en minder gedragsproblemen.

In Nederland moet je een extra rijbewijs halen om een aanhangwagen achter je auto te halen, maar een baby mag je net zo verrot opvoeden als je zelf wilt...

Waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, een proefballonnetje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prik?

Het beste antwoord

In de tijd dat mijn moeder met mijn vader trouwde (vrijzinnig protestant x rooms katholiek) moest zij een papier ondertekenen dat zij de eventuele kinderen rooms katholiek zou opvoeden. We zijn in mijn kindsjaren heel vaak verhuisd en werkelijk overal stond na een week de pastoor voor de deur met dat papiertje. Mijn ouders werden er gek van. Aan dat papiertje hing toentertijd natuurlijk geen goedkeuring voor wel of geen kinderbijslag, maar alleen al die verregaande bemoeienis!
In mijn werk zie ik heel veel hoogopgeleide ouders (vaak met bijbehorend inkomen) die moeiteloos zo'n diploma zouden halen, maar maakt ze dat ook tot 'goede' ouders? Ik zie ook veel minder hoogopgeleide ouders (vaak met bijbehorend inkomen) die moeite zouden hebben een dergelijk diploma te halen, maar maakt ze dat tot 'minder goede' ouders?
Voor mij zijn de 'goede' ouders de ouders die met liefde en aandacht hun kinderen de ruimte geven om op eigen tempo te groeien, ook al gaat dat met vallen en opstaan, ongeacht werk, opleiding, inkomen, diploma.
Trouwens: wie controleert dat? En wie stelt de regels op? En als ik me aan de regels houd vang ik wel de volle mep kinderbijslag? Ik weet genoeg van kinderen om ze, terwijl ik keurig de regels naleef, ondertussen wel een verrotte opvoeding te geven, zoals je dat zo fraai stelt.
Dus: nee, ik moet er niet aan denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ben je nou helemaal van de pot gerukt? Hoe kom je alleen al op het idee? Mogen mensen nog alsjeblieft wat zelfbeschikkingsrecht overhouden in deze Big-Brothertijd?
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een reactie op de toevoeging? Iedereen mag doen wat ie wil, maar beter voorbereid = meer geld. Misschien als bonus?
AWM
13 jaar geleden
Gratis? Wat maakt dat nou uit? Je wilt de kinderbijslag aan het resultaat koppelen, sorry, verkeerd idee...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En antwoord naar mijn hart, +1
Sociaal, politiek en vooral ETHISCH volstrekt onhaalbaar, want volstrekt onwenselijk.

Al is het alleen maar omdat dit betekent dat je juist die mensen bijstaat die dat het minste nodig hebben. Mensen die de financiële hulp het hardste nodig hebben, laat je vallen.

Wat jij doet is: mensen die toch al de neiging hebben hun kinderen niet goed op te voeden, ook nog eens in de armoe storten. Mensen die wel weten hoe ze hun kinderen moeten behandelen, krijgen wel wat geld toegestopt.

Ik heb mijn best gedaan een argumentatie te geven, maar eigenlijk kan ik het veel simpeler zeggen:

Ik vind jouw voorstel te gek voor woorden!
13 jaar geleden
Ik snap wat je zegt en ben het ook deels met je eens. Denk alleen dat je het wel in een socialer context moet zetten. Je mag als ouder best iets doen voor de kinderbijslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als professioneel opvoeder van kinderen in achterstandssituaties zie ik meer mis gaan dan mij lief is. Toch moet ik je vraag met NEE beantwoorden.

Je zou dan eerst een papiertje moeten halen en dan pas een kind 'mogen' krijgen. In de praktijk gaat dit niet altijd zo. En... .baas in eigen buik ben ik een voorstander van, maar van gedwongen abortus of adoptie absoluut niet.

Er zouden mensen zijn die een kind best met veel liefde zouden kunnen opvoeden, maar met theorie veel moeite zouden hebben. Dit houdt in dat deze mensen 'gestraft' worden en dus geen kinderbijslag krijgen puur vanwege het feit dat ze niet goed kunnen leren.

Ook zouden er mensen zijn die het papier met vlag en wimpel halen, maar er in de praktijk niets van terecht brengen. Er zijn pedagogen die kinderen misbruiken; ook zijn er hoogopgeleide ouders die totaal geen tijd voor hun kinderen hebben, zodat de kinderen om aandacht te krijgen zich gaan misdragen etc.

Natuurlijk zou het voor ieder kind eg prettig zijn als hij/zij bij de geboorte de garantie krijgt op een goede opvoeding en een gelukkige jeugd, maar helaas is dat onmogelijk. Een verplicht 'opvoedbewijs' zou hier m.i. niets aan bijdragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat kinderbijslag inkomensafhankelijk moet worden.
Ik zie wel iets in een beloning voor aantoonbaar opvoedkundig gedrag van de ouders.
Dus bijvoorbeeld 25% extra kinderbijslag als je aan alle punten voldoet.
Omdat het inkomensafhankelijk wordt, beloon je lagere milieus relatief meer.

Als het goed doordacht wordt en met controleerbare criteria, moet het m.i. dus wel kunnen werken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel JIJ de regels dan op? Zoiets is onuitvoerbaar; wat de één opvoedkundig verantwoord vindt, vindt een ander belachelijk.en hoe zou je zoiets moeten controleren? "U doet niet goed genoeg uw best, de volgende keer grijpen we in ". Je wordt nu al veel te veel in de gaten gehouden,
waar je pint, hoeveel je pint, waar je koopt, of niet; binnenkort weten ze precies hoe laat je met de bus gaat en waar naar toe. Hoe je gezondheid is; wanneer je welke pillen hebt geslikt.
Sorry, ik ben een beetje op dreef; maar ik erger me dood aan alle bemoeizucht van de overheid.En, mevrouw, heeft uw kind vandaag Omega 3 geconsumeerd, en hoe zit het met omega 6 ? Niet ? Jammer, volgende keer 25 % minder kinderbijslag.
Cryofiel
13 jaar geleden
@disp, ik kan in principe met je meegaan, maar ik denk dat het controleren ondoenlijk zal zijn. Ten eerste omdat je nooit een goede set regels kunt opstellen. Daarnaast zul je een enorm controle- en sanctieapparaat moeten optuigen om dit uit te voeren. Hebben we daar de kosten voor over? Belangrijker nog: *willen* we wel een groot orgaan optuigen dat ons controleert en in de gaten houdt? Mijn conclusie is dus: leuk idee, goede denkwijze, maar uiteindelijk ongewenst én onuitvoerbaar. Afgewezen dus. De min is overigens niet van mij. Je denkwijze is goed, je redenatie is valide, je hebt een waardevolle bijdrage geleverd aan de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou idd beter zijn als een financiële prikkel niet nodig is.
Controle is idd het lastige punt, we moeten geen opvoed politie gaan krijgen die ongetwijfeld ook weer gepaard gaat met willekeur....
Wie weet de best oplossing om ouderschap te verbeteren....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dat toch via het onderwijs moet; op scholen besteden ze sowieso niet zo veel aandacht aan het échte leven. Veel ouders bereiden hun kinderen daarop voor; maar vele ook niet.