Waarom is de PVV (partij voor de vrijheid) tegen dragen van een hoofddoek?

De PVV staat voor "Partij van de VRIJHEID". Waarom zegt die partij dan dat moslims geen hoofddoek mogen dragen? Als ze toch de partij van de VRIJHEID is, wil dit zeggen dat de mens VRIJ is. Dus die partijnaam van Wilders klopt langs geen kanten?

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik draag toch op mijn hoofd wat ik wil? Als ik gans de dag een pet op mijn hoofd draag terwijl ik in overheidsinstellingen werkt, dan mag ik dat toch. Het is toch mijn lijf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Elke religieuze gemeenschap verbiedt en eist van zijn/haar volgelingen. De meeste religies onderdrukken, meestal vrouwen en homosexuelen. Het zijn dan ook meestal de mannen die de dienst uitmaken. Joodse vrouwen die een pruik moeten dragen, bepaalde gereformeerde stromingen die vrouwen verbieden het haar los te dragen, vrouwen die geen lange broek mogen dragen, vrouwen die een hoedje moeten dragen. Maar ook: het drinken van alcohol en andere opwekkende middelen verbieden, zoals koffie en wiet. Mensen verplichten om 5 keer per dag te bidden. Mensen verplichten om 10 procent van hun inkomen af te staan, en zo kan ik nog wel een poosje door gaan.

We hebben vrijheid van religie in Nederland. Men kiest zelf of men een religie aanhangt in Nederland of geen religie. Dat is het mooie van ons land. Je kiest je eigen relligie en je houdt je aan de regels van die religie.
Pas als de regels van deze religie in strijd zijn met de wet moet en mag je ingrijpen. Een vrouw die door haar man of familie wordt gedwongen een hoofddoek te dragen heeft hulp nodig. Hij mag zijn vrouw niet dwingen om dingen tegen haar wil te doen, dat staat in de wet.

Ideetje: Misschien moeten we aan de basis beginnen. Kinderen onder de18 jaar niet met een religie opzadelen. Dat is eigenlijk indoctrinatie. Voed mensen Multi-religieus op, laat ze kennismaken met elke denkbare religie en filosofie en geef ze de ruimte om te kiezen. Niet met een uurtje godsdienstonderwijs, maar intensief. Blijkbaar is er heel veel behoefte aan. Mensen discrimineren, dat zit blijkbaar in hun natuur. Door ze van jongs aan kennis te laten maken met alle verschillen ontstaat er misschien wel een hele nieuwe tolerante generatie.

Wilders maakt misbruik van de menselijke neiging tot discrimineren en de angst voor alles wat anders is. Er mag maar 1 goede club zijn. Hij verpest de religieuze beleving van mensen zoals voetbalvandalen het voetbal verzieken. Eigenlijk houdt hij ons een mooie spiegel voor. Als wij mensen verdraagzamer zouden zijn ten opzichte van elkaar, dus elkaar beter zouden kennen, kreeg iemand als Wilders geen kans. Niks verbieden dus, gewoon allemaal hoofddeksels gaan dragen, kijken hoe dat voelt. Feijenoordfans die voor Ajax gaan juichen, voetbal is voetbal en voetbal is leuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en als de keuze van het dragen van een hoofddoek nu uit eigen wil van de vrouw is en NIET door de man, dan wordt ze toch gediscrimineerd door de nederlandse wet?

Andere antwoorden (9)

De PVV vindt dat het ten koste gaat van de vrije keuze van vrouwen omdat ze vinden dat de hoofddoek door hun religie de Islam wordt opgedrongen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een notendop: de PVV beschouwt de hoofddoek als hét symbool voor onvrijheid van vrouwen binnen de islam.

Overigens zegt de PVV niet dat moslims geen hoofddoek mogen dragen. De PVV wil dat er geen hoofddoeken gedragen worden in door de overheid gesubsidieerde instellingen. Het idee daarachter is dat de partij geen subsidie wil verstrekken aan instellingen waar onvrijheid wordt getolereerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het niet zo dat ze bang zijn dat Nederland op den duur een Islamitische staat wordt, en wij dan dus niet meer vrij zijn, omdat we dan aan allerlei Islamitische wetten moeten voldoen? Dus dat ze ons wil beschermen tegen religie die onze vrijheid beperkt?
Maar het is inderdaad zo dat Islamitische vrouwen die zelf kiezen voor hun hoofddoek door een verbod op hoofddoekjes minder vrijheid hebben.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het idee is denk ik dat je in een overheidsinstelling niet alleen jezelf bent, maar ook een onderdeel van de overheid, en hun visitekaartje. En de manier waarop je jezelf presenteert dus daarmee in overeenstemming moet zijn.

Niet dat ik het niet met je eens ben hoor, maar ik denk dat dat de achterliggende gedachte is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat door de PVV de hoofddoek als een onderdrukkend symbool gezien wordt.

Vrij eenvoudig en ik snap het punt ook wel. Maar goed, wat als vrouwen dat nu willen...... moet men dat van hogerhand gaan opleggen, een verbod, is de volgende vraag.

Meestal worden mensen extremer als ze het idee hebben ergens op beknot te worden.

Zie je hier dus ook gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag het eens aan de PVV. Ik kan dat niet voor hun antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En toch geef je antwoord. Wonderlijk.
Wilders en zijn partij willen meer invloed hebben in Den Haag. ( Niet vreemd ) Hoe meer stemmen hoe beter natuurlijk. Omdat na de aanslag in New York en op van Gogh nogal wat Nederlanders toch wat angstig reageren op de Islam probeert Wilbers hiervan gebruik te maken. Om het eenvoudig en duidelijk te houden zeurt hij (onder andere) over de hoofddoekjes (kopvodden noemt hij ze fijntjes). Die moeten we hebben, zo wordt geredeneerd. Die durft tenminste te zeggen waar het op staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is geen antwoord -1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou eruit kunnen lezen dat de PVV het ageren tegen hoofddoekjes gebruikt om stemmen te trekken.
Dus toch een, misschien wat gekleurd, antwoord.
Volgens mij is het puur Islamieten pesten van de PVV.
Wilders moet als hij onverhoopt aan de macht komt, maar minister van hoofddeksels worden, dekselse kerel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze bedoelen dat de Islam de vrijheid van de autochtone bevolking bedreigd. Daar willen ze een stokje steken. Ze zien de Islam als een variant het het fascisme en zien de Koran als Mein Kampf van Hitler.
Trouwens als ik homosexueel was had ik liever niet een dokter die homosexualiteit als zondig ziet, zoals mensen met een hoofddoek dat doen. Maar met de hoofddook verbieden bereik je niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als wij in een streng moslimland zijn moeten wij ook ons aanpassen, kleine moeite groot gebaar.Terwijl wij geen moslim zijn.
Maar als deze moslimvrouwen in een christelijkland zijn gaan ze hun eigen gang.
Moslim zijn lijkt mij niet zo leuk. Zo mogen ze ook niet van geloof veranderen, en dan niet vergeten de eerwraak waar veel jonge vrouwen vaak onder druk mee genomen naar hun oude thuisland om daar door de jongste broers te worden vermoord. Dit om de zogenaamde eer van de familie te redden. Vader doet dit niet, want hij krijgt een hogere straf dan de jongste broer.