is er in 2006 in Nederland (een soort van) referendum geweest over de hervorming van het kiesstelsel?

wat was daarvan de inzet en waarom hebben we daar zo weinig van gehoord?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom men er weinig tot niets meer van gehoord heeft?
Er was toen een Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing, hoe verzint men het.
Na veel tamtam vooraf en zes maanden later kwam het Burgerforum Kiesstelsel met het advies om de kiezer bij het stemmen te laten kiezen voor een partij of voor een persoon. Dat had de minister ook zelf kunnen verzinnen, was veel goedkoper geweest.
Het advies is opgevolgd en heeft nu tot gevolg dat men in de Tweede Kamer kan komen niet door zijn kennis, maar hoe men "overkomt".
Als Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing met een studie archeologie en kunstgeschiedenis begin je niet veel. Niet echt toekomstgericht.
Dat is een van de redenen dat men van zijn adviezen en voorstellen weinig of niets hoorde. Ook zijn in 2005 ingestelde adviescollege genaamd Nationale Conventie heeft wel goud geld gekost, maar stierf een stille dood.
Als een huidig Tweede Kamerlid het aan de stok krijgt met een andere fractieleider wegens de uitlating dat de Tweede Kamer een nepparlement is omdat de macht niet in de Tweede Kamer ligt maar bij de multinationals, vergeet het fractielid voor zijn gemak dat hijzelf in 2006 de Haagse politiek omschreef als: "veel vuiler en vunziger dan mensen denken"
Mensen vergeten snel.

Het beste antwoord

Er was een referendum op 1 juni 2005, met als vraagstelling: "Bent U voor of tegen instemming door Nederland met het verdrag tot vaststelling van een grondwet voor Europa?". Een referendum is geen grondwettelijk vehikel voor besluitvorming, het referendum was derhalve slechts raadgevend en kon door de regering Balkenende gewoon terzijde worden geschoven. Laat onverlet dat het kabinet behoorlijk met de uitslag in de maag zat.
Gedurende 2005/2006 zijn in diverse Europese landen referenda gehouden met soortgelijke vraagstelling. Overal was het antwoord "tegen". Men heeft het opgelost door Europa wel meer bevoegdheden toe te kennen, maar het geheel geen grondwet te noemen.
Een typisch "politieke" oplossing dus, niet fraai en voor puristen een wassen neus. Door snel over te gaan op de (wan-)orde van de dag is de discussie verstomd en het referendum inclusief de uitkomst in vergetelheid geraakt.
Een nieuw voorstel voor referendum in 2007 werd door het kabinet Balkenende resoluut van tafel geveegd. Het referendum van 2005 was eens en (naar het zich laat aanzien) nooit weer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is genen refereendum geweest, maar ik denk dat je het Burgerforum Kiesstelsel bedoelt.
tinus1969
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Dat lijkt mij ook! + 1 voor je antwoord. Dit initiatief was ik inmiddels helemaal vergeten. Leuk om er weer aan te worden herinnerd en er op de Wikipedia-pagina uitgebreid over te kunnen lezen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, dat wordt er vast en zeker mee bedoeld.