Een van de grote mijlpalen, en zeker de meest onverwachtste, kwam in 2006 toen het Europees Parlement besloot om de Turkse erkenning van de Armeense genocide niet als voorwaarde te stellen voor Turks lidmaatschap. Desondanks blijft dit onderwerp een veelgebruikt argument van tegenstanders van de Turkse toetreding en zal het zeker een rol in de discussie blijven spelen.
Het Europees Parlement erkende in 1987 de dood van honderdduizenden Armeniërs als genocide.
In een resolutie riep het Europees Parlement op 15 april 2015 op om de genocide op het Armeense volk te erkennen en herdenken. De Europarlementariërs riepen zowel de EU-lidstaten en Turkije op de genocide te erkennen. De herdenking van het feit dat de genocide 100 jaar geleden begon (24 april), zou een gelegenheid moeten zijn voor Armenië en Turkije om de economische banden aan te halen, volgens het Parlement. Verschillende EU-lidstaten hebben de kwestie al als genocide erkend, waaronder Nederland.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Turkije_en_de_Europese_Unie staat bovenaan een hoofdstuk over verschillende vraagstukken met betrekking tot de toetreding van Turkije, waarin ook de Armeense genocide wordt genoemd, het volgende:

"Er zijn enkele grote vraagstukken die de toetreding van Turkije tot de EU nog in de weg staan. Hoewel deze issues op zich geen criteria voor toetreding zijn, hebben verscheidene Europese landen en politici, en in sommige gevallen uiteindelijk zelfs het Europese Parlement, kenbaar gemaakt dat deze problemen doorslaggevend kunnen zijn voor de toetreding van Turkije en zelfs voor de onderhandelingen daarover.".

Na deze tekst is deze website http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/1530056/Turkey-must-face-up-to-past-says-EU.html als noot vermeld.
Antoni
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Antoni, die bron van Wikipedia is van 28 september 2006.
De site van Europa Nu waarin staat dat het geen bezwaar is, is van na april2014. Het besluit in 2006 van het Europees Parlement geldt nog steeds.
Antoni
8 jaar geleden
Ja, het antwoord is dus dat de erkenning geen vereiste is, maar wel een grote rol speelt bij de eventuele toelating.
Antoni
8 jaar geleden
Lees: Ja, het antwoord is dus dat de erkenning geen vereiste is, maar dat het vraagstuk wel een grote rol speelt bij de eventuele toelating.