Hoe dien ik een klacht in bij de gemeente over het wegdek?

Ik ben gisteravond naar een vriendin gegaan, maar op de weg zitten enorme gaten in het wegdek waardoor ik ben gevallen, ik heb nu 3 hechtingen in mijn kin, mijn kaken zijn gekneusd en ik heb een hersenschudding, ik wil hiervoor een klacht indienen want ik wil niet dat dit weer bij een ander of bij mij gebeurd, ik weet niet onder welke categorie het valt (Ik kon kiezen uit Bezwaarschrift, klacht over handelen en mediation & pre-mediation)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.4K
Reddie
8 jaar geleden
Vaak heeft een gemeente een meldpunt voor onveilige situaties. Ze zijn je er dankbaar voor als je die meldt.
Een melding doen is beter dan er meteen een klacht van te maken.
Dan luisteren ze beter naar je.
Misschien kun je naar het gemeentehuis stappen om de gevolgen te laten zien. Maar maak er geen drama van. Ze hebben geen gaten gemaakt om je te pesten.
Dat het in jouw geval wel erg ongelukkig is uitgepakt, is erg jammer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het bewijs dat een groot gat de oorzaak is geweest van de val zal niet zo makkelijk te bewijzen zijn. Maak een foto en ga naar het gemeentehuis. De hersenschudding zegt weinig over de klap zelf. Die kan bij een lichte stoot al optreden.
http://www.gezondheidsnet.nl/hersenen-en-geheugen/dit-moet-je-niet-doen-bij-een-hersenschudding
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sommige gemeentes hebben een aparte digitaal loket voor "meldingen en klachten openbare ruimte"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is de juiste weg, eerst melden bij de gemeente. Dan kijken of zij aansprakelijk gesteld kunnen worden. Niet gelijk in de hoogste boom gaan zitten, bij een neen kun je dan niet meer hoger.

Antwoorden (4)

Dit is wat de letselschadeadvocaat zegt :

"De wegbeheerder is in beginsel aansprakelijk voor letselschade als gevolg van een verkeersongeluk, indien het ongeval voortvloeit uit de gebrekkige toestand van de weg. Dit op grond van art. 6:174 BW." (Rest zie bron, anders wordt mijn antwoord te lang).

In het geval van grote gaten door nadrukkelijk langdurig slecht onderhoud en niet bijvoorbeeld een incidentele tak op de weg) is inderdaad de wegbeheerder aansprakelijk. Binnen de bebouwde kom is dat de gemeente, daarbuiten vallen wegen onder Rijkswaterstaat, de provincie of het waterschap.

Bij de meeste (grote) gemeentes kun je een melding maken van een dergelijk geval via de website (even googelen op melden schade wegdek + je gemeente) , maar je kunt er natuurlijk ook gewoon een keer langs.

Maar aangezien je daadwerkelijk letsel hebt opgelopen, denk ik dat je er het best aan doet je licht op te steken bij een letselschadebureau ; zij kennen de wegen en procedures en kunnen eventueel bepalen in hoeverre je zelf schuld hebt aan het ongeval. En als blijkt dat de verantwoordelijkheid geheel en al bij de gemeente licht, kun je op hen ook de schade voor je fiets maar ook je medische kosten verhalen.

Idealiter had je eigenlijk meteen de politie er bij moeten halen, maar daar denk je op zo'n moment natuurlijk niet aan ; de "verantwoordelijke partij" (ws de gemeente) was er op dat moment natuurlijk niet bij. Daarom is het zaak zo snel mogelijk foto's te maken van het wegdek, je kapotte fiets en je verwondingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wees voorzichtig met letselschade advocaten die op no cure, no pay voorwaarden werken. Die voorwaarden lijken aantrekkelijk maar zijn het meestal niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Marleen, even voor de goede verstandhouding, het gebeurt toch vrij vaak, dat als ik een reactie bij een antwoord zet, dat uitgelegd kan worden als: geen waardevol antwoord, er kort daarop een min komt bij dat antwoord. Maar die minnen zijn níét van mij.
Ik probeer zo min mogelijk een min te zetten zonder uitleg, doe ik wel eens als het antwoord mij woedend heeft gemaakt, kan wel eens voorkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het maakt mij niet zo veel uit hoor ; als je vind dat ik een min verdien, staat je vrij dat te doen ;-) Ik waardeer het inderdaad altijd wel erg als iemand ook zegt waarom een antwoord onjuist is, bijvoorbeeld. En ja, ik merk ook dat als ik een antwoord NIET min maar er wel bij zeg waarom ik denk dat er iets niet aan klopt, er daarna minnetjes op binnenkomen. Dat voelt dan wel heel lullig als je dat niet zelf gedaan hebt ;-) .
Je kunt (op werkdagen) bellen naar 14, gevolgd door het netnummer van jouw gemeente. Dus als jij bijvoorbeeld in Utrecht woont (netnummer: 030), dan bel je naar 14030. En als je in Loppersum woont (netnummer: 0596), dan bel je naar 140596.

Op die manier kom je bij het algemene informatieloket van jouw gemeente terecht. Zij kunnen je doorverbinden, of anders kunnen ze je vertellen waar je met jouw klacht terecht kunt.

(Niet alle gemeentes zijn aangesloten op dit 14-netwerk. Als jouw gemeente niet is aangesloten, merk je dat vanzelf doordat je geen verbinding krijgt.)

Mocht jouw gemeente niet op het 14-netwerk zijn aangesloten, dan kun je op de website van jouw gemeente een contactnummer zoeken. Een willekeurig gemeentelijk informatieloket is genoeg, ze weten je altijd wel verder te verwijzen of door te verbinden.

8 jaar geleden
Om het probleem van het zoeken naar en daadwerkelijk in contact komen met de juiste instantie te omzeilen heeft de Fietsersbond ENFB een landelijk werkende meldprocedure in het leven geroepen.

“Op het Fietsersbond Meldpunt kun je als fietser allerlei problemen melden waar de beheerder van de weg iets aan kan doen. Of het nu om slecht wegdek gaat, gevaarlijke situaties of overvolle fietsenstallingen. De Fietsersbond zorgt er voor dat jouw melding wordt doorgestuurd aan de juiste instantie.”

Je hoeft hiervoor géén lid te zijn van de ENFB!
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar bij het doorsturen je de gemeente de kans ontneemt om rechtstreeks in contact te komen met de melder is dit volgens mij niet de juiste manier van melden.
Bordensteker
8 jaar geleden
U heeft het volledig mis.
Ook hier is over nagedacht: “Wat we met je melding doen
Het Fietsersbond Meldpunt stuurt je melding direct met jouw gegevens als afzender naar de beheerder van de weg. Vaak is dat al voldoende om het probleem op te lossen.
In gebieden waar een lokale afdeling van de Fietsersbond actief is op het Meldpunt (te zien op de kaart) krijgt deze afdeling een kopie van de melding. Is een melding ernstig en wordt deze niet opgelost, dan kan onze lokale afdeling met de melding aan de slag gaan. Is er haast bij, of wil je meer informatie, neem dan meteen contact op met je lokale Fietsersbond-afdeling.” (Gevolgd door een link naar het overzicht van de lokale afdelingen: http://www.fietsersbond.nl/afdelingen )
Bordensteker
8 jaar geleden
(Bron van het bovenstaande: http://meldpuntinfo.fietsersbond.nl/hoe-werkt-het/wat-we-er-mee-doen ) Verder: “Na de melding
Nadat de beheerder van de weg je melding heeft ontvangen kan deze via e-mail aangeven óf en wanneer je melding wordt opgelost. Als het probleem is opgelost kan de wegbeheerder dit ook in het Meldpunt aangeven. Als dat gebeurt krijg je een mail met de vraag of de wegbeheerder de melding naar tevredenheid heeft opgelost. Je kunt dan ook een waardering geven aan de oplossing. Als er niets gebeurt krijgt u na 30 dagen een herinnering met de vraag of het probleem al is opgelost. Als het probleem inmiddels is opgelost, dan kun je dit aangeven. We willen je vragen dit ook echt te doen zodat opgeloste meldingen niet als onopgelost op de kaart blijven staan. Als je spijt hebt van je melding, dan kun je deze verwijderen door in te loggen. Van het verwijderen van je melding wordt de wegbeheerder op de hoogte gesteld. Als er in het gebied waarin je een melding hebt geplaatst een afdeling van de Fietsersbond actief deelneemt aan het Meldpunt, dan kan het zijn dat zij de melding nogmaals naar de wegbeheerder sturen. Ook kan het zijn dat een afdeling jouw melding buiten het Meldpunt om aankaart bij de wegbeheerder. Als een melding ernstig is en je komt ook niet verder bij de wegbeheerder, dan kun je contact opnemen met de lokale afdeling van de Fietsersbond.” http://meldpuntinfo.fietsersbond.nl/hoe-werkt-het/na-de-melding
De logische weg is "klacht", dan "bezwaar" als niet op de klacht wordt gereageerd.
Mediation is alleen mogelijk als je niet de weg van bezwaar wil wandelen of als alternatief van de weg via de rechter.

Als je een melding in dient wees dan duidelijk wat je wil.

In een kleine gemeente is rechtstreeks aanspreken van een raadslid of de wethouder ook de manier om te zorgen dat een (politieke) oplossing komt. Maar dan moet je wel inwoner zijn van die gemeente. Het aanspreken van het raad of de wethouder kan via telefoon, brief of via inspreken in de gemeenteraadsvergadering.