Zijn de hoogopgeleide vuchtelingen van Syrie voor Assad geweest?

Ik vroeg het me gisteren af na die vreselijk beelden op tv. Als er allemaal hoogopgeleide vluchtelingen uit Syrie komen vraag ik me af of ze ook een hoogopgeleide baan in Syrie hebben gehad.

In een dictatuur krijg je die immers alleen als je voor de dictator bent? Althans dat heb ik vaak gelezen in boeken en dat was toch ook zo bij die enge Kadafie?

vr gr Gonna

Toegevoegd na 8 minuten:
en dat was bij Saddam Hoessein ook zo. Ik heb daar veel boeken over gelezen. Het zijn niet de mensen met de beste morele/principieele waarden die de hoge baantjes hadden. Daarom vraag ik het me af of dat in dit geval van de Syrische vluchtelingen ook zo is. Op tv zeiden ze dat het allemaal hoogopgeleide mensen waren die kwamen.

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gonna, daar is geen zinnig woord over te zeggen of zij voor of tegen de dictatuur zijn geweest. Zij vluchten voor oorlogsgeweld. Als ik de kans krijg om een bom op mijn hoofd te krijgen, zal het mij een zorg zijn of ik vóór of tégen de regering ben. Dan geldt maar één ding: wegwezen. Hoe minder de bezittingen, hoe eerder men de daad bij het woord voegt.
Dat het allemaal hoogopgeleide mensen zijn die vanuit Syrië hier naar toe komen is echt nonsens. Ongeveer 80% zijn alleenstaande jonge mannen. Zij zijn "relatief" hoogopgeleid, dus in vergelijking met ... Met wat?
http://nos.nl/artikel/2056955-werkgevers-willen-vluchtelingen-aan-werk-helpen.html
Ook is de inhoud van het onderwijs de laatste twee jaren drastisch gewijzigd.
http://www.nieuwreligieuspeil.net/node/5633
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Gonna als je veel leest, en wilt weten waar die vrouwen zijn, kan ik je het boek "Drachenkinder" van Hera Lind aanraden. Zij beschrijft haar ervaringen met het verlenen van hulp aan Afghaanse oorlogsslachtoffers die probeerden te overleven in het vluchtelingenkamp Peshawar in Pakistan. Het is in het Duits, lijkt mij voor jou geen probleem.
gonna
8 jaar geleden
Dank voor de tip. Ik zal het lezen. Gonna

Antwoorden (2)

Sommige mensen zijn zo hoogopgeleid dat ze zichzelf onmisbaar maken: hun kennis is nodig, dus als ze zich een beetje koest houden hoeven ze niet 'voor' te zijn om niet helemaal tegen te zijn.

Overigens is 'hoogopgeleid' een breed begrip. Bij de een is dat alleen universitair geschoold. Bij de ander is het de vervolgopleiding na je middelbare school.
Daarnaast krijgt niet iedereen die hoogopgeleid is ook meteen een hoge positie. Ik zie mezelf als hoogopgeleid (universitair), maar geef les... dat is niet meteen een positie die ikzelf (en waarschijnlijk enkele anderen met mij) zouden omschrijven als een hoge positie. Een goede vriend van me is ook universitair geschoold en heeft een kantoorbaan. Ook niet direct een hoge positie.

Dat de hoogopgeleide mensen vluchten betekent meestal ook dat ze het in ieder geval op het moment van de vlucht niet eens zijn met het huidige regime. Misschien zijn ze het eerder wel eens geweest met het regime, maar nu niet meer, of zijn ze er nooit mee eens geweest. Maar vluchten doen ze omdat ze bang zijn dat hun leven gevaar loopt.

Daarnaast is het ook vaak zo dat hoger opgeleide mensen vaak een beter inkomen hebben waardoor ze makkelijker kunnen vluchten omdat ze bijvoorbeeld makkelijker een visum kunnen krijgen (ze zijn simpelweg nuttiger voor het land waar ze heen vluchten) of makkelijker smokkelaars kunnen betalen.

In je vraag lees ik een beetje angst dat er allemaal fundamentalisten die 'aan de verkeerde kant' staan naar Europa komen. Dat valt allemaal reuze mee dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je een visum hebt hoef je niet naar dat land te vluchten, daar kun je dan gewoon naar toe.
Of je dan bij binnenkomst asiel aan wil vragen is een andere zaak.
gonna
8 jaar geleden
Dank je wel Winny voor je antwoord. Idd ben ik nogal huiverig met wat er nu allemaal gebeurd. Ik vind het aan de ene kant afschuwelijk dat mensen zo lijden en aan de ander kant vrees ik dat de tegenstellingen tussen de vluchtelingen zich naar hier gaat verplaatsen ( wat op langer termijn naar voren komt die tegenstellingen) plus dat men niet weet wat er allemaal tussen zit. Amerika wil nu (mondjesmaat ) syriers opnemen, maar niet teveel omdat er te veel kosten zijn verbonden aan het uitzoeken wat voor achtergrond een vluchteling heeft. Hoe men dat hier in Europa wil gaan doen is compleet een raadsel. Ik houd idd mijn hart vast nu ook Rusland zich met de strijd gaat bemoeien. Het word steeds complexer. Hoe meer mensen zich gaan mengen hoe linker het word. Zo voelt het voor mij. Het gaat op die manier ook altijd mis op micro niveau
Ik zie ook het Westen als de inmenger in Irak en Libie waardoor men nu nog verder van de oplossing is.
Ik word er niet vrolijker van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gonna, je bent niet de enige die zich zorgen maakt. Dan is er nog een groot verschil tussen de echte vluchtelingen en de grote stroom migranten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
JoanDArc, er zijn veel mensen die vluchten door een visum te nemen. Ja, dan mag je legaal reizen, maar het is alsnog een vlucht. Een vlucht is niet altijd illegaal. Overigens, Gonna, nog niet eens 0,1% van alle mensen die op dit moment in Europa zijn, zijn vluchteling. Ik word er ook zeker niet vrolijker van. 't Is vreselijk allemaal. En er is inderdaad een dunne lijn tussen vluchtelingen en migranten. En tussen mensen die gevaar lopen en gevaarlijk zijn. Tegelijk denk ik dat wij, als Europa, ook de taak hebben om mensen veiligheid te bieden. Hoe dat precies vorm krijgt is lastig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WinnyS, als tijdens het gehoor door de IND blijkt dat er door het land van herkomst een visum is verstrekt aan de asielzoeker, krijgt deze persoon "een voornemen tot afwijzing".
Blijkt tijdens het gehoor dat het visum is verstrekt door een ander land dan beoordeelt de IND welk land verantwoordelijk is voor de behandeling van de asielaanvraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar dat betekent nog niet dat degene met visum geen vluchteling is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik degene mag geloven die er het dichtst bijstaan valt het allemaal niet reuze mee, integendeel.
Assad genoot wel degelijk veel steun van het rijkere deel van syrie. vooral in het westen. waar overwegend veel sjiieten wonen, net als de Assad familie.
het oprukkende IS baart veel mensen daar zorgen, en de hierdoor toenemende stroom vluchtelingen kan wel duiden dat Assad aan het vallen is.
In de steden waar zelden oorlog is gevoerd (aan de middelandse zee) zijn mensen blij met Assad. Maar zoals ik al eerder schreef, de fronten verplaatsen zich naar deze gebieden.

Uit recent nieuws over toenemende russische activiteiten in het westen van Syrie, kan men wel opmaken dat hier waarschijnlijk niet meer gevochten word. Als het kremlin het voor elkaar kan krijgen om daar voor vrede te zorgen.
Wat dan hopelijk zorgt voor een veilige zone .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, Het zijn de minderheden, zoals de christenen en de Jezidi's, die het regime van Bashar al-Assad steunen, aangezien zij angst hebben voor de opmars van IS. Dat hoeven dus niet per se hoogopgeleiden te zijn. Deze minderheden kunnen zich niet verdedigen en als de IS de macht overneemt, zullen ze worden afgeslacht. Dat is een valide reden om een regime te steunen als het aanblijven van het regime de enige kans op overleven is.
De godsdienst van de Jezidi's bevat aspecten van het christendom, van de Islam en van nog een aantal andere godsdiensten en zijn volgens de IS duivelsaanbidders.
Ook al-Assad behoort tot een minderheidsgroep, nl de Alevieten, weer een stroming binnen het sjiisme. De steeds groter wordende stroom vluchtelingen kan er inderdaad op wijzen dat zij de val van al-Assad verwachten.
gonna
8 jaar geleden
Het zijn wel grotendeels mannen die deze kant opkomen. De vrouwen en kinderen zijn als vluchteling ver in de minderheid. Althans dat is wat mij opviel toen ik langer op tv keek. Waar zijn die vrouwen? En waarom zijn het grotendeel mannen? Want het blijft een feit dat vrouwen in die landen toch minder waard zijn. En dat zit me behoorlijk dwars. Niet alleen daar, maar ook toen ik door Ghana reisde een paar jaar geleden zag ik dat vrouwen niet veel waard zijn in de ogen van de mannen aldaar en dat baart me zorgen. Laten we er het beste maar van hopen. Gonna
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelfs in de AZCentra zijn de alleenstaande vrouwen niet veilig.