Hoe lang duurt het voor je een boete moet betalen ?

Onlangs heb ik in Nederland met mijn slimme hoofd een boete gekregen voor niet-betaald parkeren waar dat blijkbaar wel had gemoeten (op een vrijwel verlaten industrieterrein). Op de bon onder mijn ruitenwisser stond keurig dat het feit geconstateerd was, dat het echt mijn auto was (al hadden ze de kleur verkeerd) en wat dat grapje me gaat kosten.

Nu heb ik hier totaal geen enkele ervaring mee; de enige twee boetes die ik tot nu toe gehad heb waren "op heterdaad" en kon ik direct pinnen bij de agent, maar dat was beiden in Duitsland.

Op de bon staat echter totaal niet hoe , waar en voor wanneer ik moet betalen, alleen dat ik een acceptgiro thuisgestuurd krijg, maar dat is nu dus al ruim een week geleden.

Hoe lang duurt het voor die boete op je mat valt ? Of moet je zelf nog stappen ondernemen ? Voor de duidelijkheid, de overtreding was in Nederland en ik woon in Duitsland en rij met een Duits kenteken. Dat kan natuurlijk betekenen dat het enige vertraging oploopt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.4K
Cryofiel
8 jaar geleden
Best kans dat je die boete nooit krijgt. In Duitsland kunnen namelijk meerdere auto's hetzelfde kenteken hebben. Huh...??? Jawel. Een automobilist uit Köln kan het nummerbord K-AB 123 hebben. Een automobilist uit Karlsruhe kan het nummerbord KA-B 123 hebben. Voor Duitsers een wezenlijk verschil. Voor de Nederlandse agent die het kenteken intypt soms niet...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neeeh...kenteken heeft hij keurig goed genoteerd, en het is een BOR-plaat ; weet niet of daar variaties op zijn. (Kreis Borken). Ook de 0 en de O en de B en de 8 heeft hij zo te zien goed uit elkaar weten te houden. Alleen hoe je beige-taupe in vredesnaam crème kan noemen ontgaat me een beetje, maar de agent was vermoedelijk een man. En mannen en kleuren benoemen........
Cryofiel
8 jaar geleden
Dan ligt het eraan hoeveel letters je na de BOR hebt. En hoeveel letters er na de Kreis-code maximaal kunnen staan. Theoretisch: jij hebt BOR-A 123. Een Berliner heeft B-ORA 23. Maar ik weet niet of drie letters (de ORA in mijn voorbeeld) mogelijk zijn. Ik weet ook niet of er een Kreis BO bestaat. Dan zou ook nog BO-RA 123 mogelijk zijn.

Het beste antwoord

Een briefje onder je ruitenwisser is geen beschikking. Die heeft dus geen rechtsgevolgen. Die komen pas met de officiele brief die normaal gesproken op een bekeuring volgt. Daarop staat het schikkingsvoorstel van de officier en de datum waarvoor dit bedrag betaald moet worden. Hoe lang het duurt voor je die op de mat krijgt verschilt nogal. Soms krijg je hem binnen een paar dagen, soms duurt het wel een paar maanden. Naar de reden van die variatie heb ik altijd moeten gissen maar mij zijn ze nog nooit vergeten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
:lol: Dus ik heb ook nog een microscopische kans dat ze me vergeten. Zou wel leuk zijn ; toch zestig ballen, plus vermoedelijk nog wat administratiekosten die er nog bij komen.....en ik was me van geen kwaad bewust.
Had door allerlei omleidingen - en een gedateerde Navi omdat de nieuwe nog niet binnen was - bijna vier uur gedaan over een ritje van net twee, was bijna te laat, had niet onderweg kunnen eten, niet kunnen plassen, niks, kwam helemaal in de stress aan op een leeg parkeerterrein. Tja.....dat was even schrikken dus. Een paar maanden....dat is best wel erg lang......
Op het briefje staat ook niet beschikking maar "fiscale naheffingsaanslag". Op de achterkant staat dat ik uitsluitend kan betalen via de acceptgiro die ik nog moet krijgen.(..."die spoedig wordt toegzonden". Ik zou het bonnetje zelf kunnen betalen op het gemeentehuis ter plaatse, maarja, daar kom ik niet elke dag - en vermoedelijk ook nooit meer. Is nogal een tyfuseind rijden zeg....
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat het fiscaal is gemaakt is een staaltje juridische haarkloverij. De precieze achtergrond weet ik niet meer, maar het komt erop neer dat het niet wettig is iemand een parkeerboete te geven (een boete voor het niet betalen voor het parkeren op een plek waarvoor je wel moet betalen om er te mogen parkeren). Als je parkeert zonder te betalen overtreed je namelijk geen wet - of zoiets. En dus kun je geen boete krijgen. Daarom hebben ze de parkeerbelasting uitgevonden. Je betaalt geen parkeergeld, dus geen bedrag waarvoor jij het recht krijgt ergens te parkeren, maar je parkeert, en dat parkeren is op die plek belastingplichtig. Je betaalt dus parkeerbelasting. Het niet betalen van een belasting is wél strafbaar, omdat het betalen van belastingen wettelijk verplicht is. Maar ook hier krijg je (geloof ik) geen boete, althans niet meteen, maar moet je de verschuldigde parkeerbelasting alsnog betalen. Maar nu met een naheffingstoeslag erbij. Dat zijn die zestig piek die ze nu van jou willen hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, 75 cent parkeergeld en 59 euro sanctie/bedrag. Een belasting van zo'n 780 procent......
Cryofiel
8 jaar geleden
Over belastingdruk gesproken...
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik vind €60,- weinig. Ik moest €90,- betalen voor het vergeten van de blauwe parkeerschijf. En een paar jaar daarvoor €80 voor parkeren buiten het parkeervak. Hat het bord "alleen in de vakken" niet gezien. Dus ik had hem naast een auto die in het laatste vak stond gezet, ruimte zat dacht ik. :-(
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Had natuurlijk geen bericht gehad dat de vraag moest sluiten ; maar daarnaast ook nog altijd geen acceptgiro ontvangen. Prima antwoord dus ; geen peil op te trekken. ;-)