Kan er in Nederland een kabinet zijn met 1 regeringspartij?

Kan er in Nederland een kabinet zijn met 1 regeringspartij? Dus 1 partij, geen coalitie...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Juridisch is dat geen enkel probleem, maar ons kiesstelsel van evenredige vertegenwoordiging leidt er tot nu toe dat geen enkele partij er in is geslaagd de meerderheid te halen.

Er zijn simpelweg te veel partijen en de kiezer stemt te verdeeld over die partijen.

Mocht een partij er in de toekomst ooit toch in slagen de meerderheid te halen, dan zou ze alleen kunnen regeren.

Mocht ze dan ook nog meer dan 2/3 van de zetels halen, dan kan ze zelfs ook de grondwet veranderen. Maar dan moet deze nieuwe wet wél nog een verkiezing en een tweede stemronde overleven. Maar dat laatste geldt voor álle grondwetwijzigen.