Wat kan ik doen tegen onterechte kosten van een betekening tot bevel?

In februari van dit jaar heb ik de aanslag Gemeentelijke Belastingen ontvangen. De mogelijkheid bestond om het verschuldigde bedrag -middels een automatische incasso- in 10 maandelijkse termijnen te voldoen.

De groene machtigingskaart heb ik ondertekend geretourneerd naar de gemeente. Het saldo op mijn rekening is ruim voldoende voor afschrijvingen.

Afgelopen zaterdag lag er desondanks een dwangbevel van deurwaarderskantoor Cannock Chase Public bij me op de mat. Of ik de vordering van de gemeente PLUS €58,00 aan betekeningskosten onmiddellijk binnen twee dagen wilde betalen, daar er anders verdere rechtsmaatregelen worden genomen.

Hier schrok ik best wel van.

Telefonisch navraag bij de gemeente leverde het antwoord op dat zij géén machtiging van mij hebben ontvangen. Ik ontkende dit en kreeg te horen dat ik niet moest liegen en gewoon het totale bedrag dien te betalen.

Ook bij CCP hetzelfde antwoord. Betalen anders verdere rechtsmaatregelen. Het bedrag van de belastingen heb ik inmiddels betaald maar de €58,00 aan betekeningskosten weiger ik te betalen omdat ik op tijd de machtigingskaart heb teruggestuurd.

Wat kan ik verder nog doen. Niet enkel om die €58,00 maar het gaat mij enkel om het principe en de 'houding' van de gemeente.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
ronron1212
8 jaar geleden
Heb je ook je bankrekening op de machtigingskaart gezet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jazeker, zelf mijn gehele IBAN nummer. Maar ze zeggen gewoon dat ze mijn machtiging niet hebben ontvangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zei ook al tegen de medewerkster van de gemeente: "Als jullie van de 'pak-weg' 20.000 aanslagen, 1000 machtigingen 'zomaar' als niet ontvangen verklaren, dat dit dan een leuke extra inkomstenbron van €58,000 voor Cannock Chase Public is". En dát had ik nou juist niét mogen zeggen, schijnbaar. Want ik loog dat ik een machtiging had afgegeven. M.a.w. ben ik dus ook nog eens een leugenaar.
Ritsuka
8 jaar geleden
Zoiets had ik ook eens met waterschap, mijn machtging was kwijt in de post, maar ik kon toen in overleg een betalingsregeling voor het missende bedrag regelen, en de overige kosten werden kwijtgescholden. Als je rustig de situatie uitlegt en kalm blijft is er vaak wel wat te bespreken.
tinus1969
8 jaar geleden
@peter2704, wat voor bewijs heb je, dat je inderdaad een machtiging hebt afgegeven?
Uit je verhjaal totnogtoe blijkt: Geen enkel. Dus ook al heb je gelijk, je gaat het niet krijgen.
jc54
8 jaar geleden
Normaal gesproken krijg je eerst een herinnering als je niet op tijd betaald hebt.
De deurwaarder wordt nog niet zo snel op je dak gestuurd.......
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 Inderdaad, ik heb geen bewijs. En een machtigingskaartje aangetekend versturen doe je niet. Maar je moet toch ook met me eens zijn dat de gemeente zo ook CCP, hiervan kunnen maken wat ze willen. Vandaar mijn vraag wat ik nog wél zou kunnen ondernemen. @jc54 Gemeente beweerd overigens wel een herinnering te hebben gestuurd die ik i.i.g. nooit heb ontvangen. (Ook mijn woord tegen die van de gemeente) Vandaar dat ik versteld stond om meteen een dwangbevel van CCP te ontvangen. Maar ja, we zijn met z'n allen maar eenvoudige 'burgertjes' toch? Dus denk ik dat ik ook weer deze keer aan 't kortste eindje' zal trekken en ik die betekeningskosten schijnbaar tóch zal móeten betalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kom uit die slachtofferrol en betaal op tijd de betekeningskosten.

Het beste antwoord

Je vraag gaat uit van een aanname.
Net zo min als een medewerker met zekerheid kan zeggen dat jij de machtiging niet op de post hebt gedaan, kan jij niet beweren dat ze de machtiging wél hebben ontvangen.
Er kan bijvoorbeeld met de post iets mis zijn gegaan.
Nergens blijkt in ieder geval uit je verhaal dat de extra kosten onterecht zouden zijn.

Wanneer ik een verjaardagskaartje stuur, vraag ik die persoon de volgende keer dat ik hem/haar spreek altijd of het kaartje is aangekomen.
Een machtiging voor honderden euro's op de bus doen en vervolgens niet navragen of deze is aangekomen of je bankrekening checken of de eerste termijn is afgeschreven vind ik ronduit naïef en tekenend voor de houding van veel burgers jegens de overheid anno 2015...

Je kan hooguit een klacht indienen tegen de betreffende medewerker.
Wat betreft de extra kosten: pech gehad, volgende keer beter opletten.