Hebben mensen in de gevangenis stemrecht?

Hebben meerderjarige gedetailleerde met de Nederlandse nationaliteit stemrecht? Wordt er dan bijvoorbeeld eet stemhokje in de gevangenis geplaatst?

Toegevoegd na 6 minuten:
In Nederland.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Castle
9 jaar geleden
+ voor je vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus (ik moet even over "gedetailleerde" nadenken).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ontzetting van een gedetineerde uit het kiesrecht, zowel passief of actief, is altijd een bijkomende, dus een extra, straf die alleen door een rechter kan worden opgelegd.

Het beste antwoord

Ja, de meeste wel.
Een rechter kan bij bepaalde delicten een gedetineerde uitsluiten van het kiesrecht. Dit is een
bijzondere maatregel bij de opgelegde straf. In de praktijk wordt deze maatregel niet vaak opgelegd.
Tot voor kort waren ook personen die onder curatele staan wegens een geestelijke stoornis
uitgesloten van het kiesrecht. Maar door een wijziging van de Grondwet hebben zij sinds de Europese
verkiezingen van juni 2009 het recht om te stemmen. En om gekozen te worden.
Het is mogelijk om een stemlokaal in een penitentiaire inrichting of tbs-kliniek
in te richten als voldaan is aan de randvoorwaarden die de Kieswet stelt op
het gebied van openbaarheid en toegankelijkheid. Het staat gemeenten vrij
om in overleg met de desbetreffende directies in gevangenissen en tbs-klinieken een stemlokaal aan te wijzen of een mobiel stembureau in te stellen.
Randvoorwaarde daarbij is dat dit stembureau openbaar en toegankelijk is
voor alle kiezers. Ook moet de directie van de instelling van mening zijn dat
de aanwijzing van een stemlokaal de inbreuk in de dagelijkse gang van zaken
in de instelling rechtvaardigt.
Of gedetineerden in persoon kunnen stemmen in een stemlokaal of mobiel
stembureau in hun penitentiaire inrichting of forensisch psychiatrisch centrum,
is dus sterk afhankelijk van de concrete mogelijkheden die de desbetreffende
instelling biedt.

Toegevoegd na 1 uur:
Indien een persoon is veroordeeld tot een vrijheidsstraf van ten minste een jaar en daarbij tevens is ontzet uit het kiesrecht, verliest hij het recht op actief en passief kiesrecht.
De ontzetting uit het kiesrecht kan de rechter opleggen op grond van artikel 28, eerste lid, sub 3 van het Wetboek van Strafrecht.
Ontzetting van het recht bedoeld in het eerste lid, onder 3°, kan alleen worden uitgesproken bij veroordeling tot gevangenisstraf van ten minste een jaar.
De rechter mag iemand het kiesrecht ontnemen wanneer iemand een ernstig delict tegen de staat gepleegd heeft: zoals een aanslag tegen de koning plegen of een minister met geweld verhinderen een vergadering van de raad van ministers bij te wonen.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/EersteBoek/TitelII/Artikel28/geldigheidsdatum_03-04-2015
http://www.commissievantoezicht.nl/dossiers/kiesrecht/kiesrecht/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, Ik verwijder mijn antwoord.
Wij waren tegelijk bezig, maar jij tikt, knipt en plakt sneller dan ik tikken, knippen en plakken kan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt :) Al had je je antwoord niet hoeven te verwijderen, dat klopte als een bus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als er geen mogelijkheden zijn voor het inrichten of aanwijzen van een stemhokje hebben gedetineerde (die niet uitgesloten zijn uit het kiesrecht) het recht om te stemmen per volmacht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Joan, zeer waardevolle aanvulling.