Hoeveel zetels heeft de pvv?

Hoeveel zetels heeft de PVV op dit moment. Ik snap er helemaal niks van. In de eerste en tweede kamer.. hoeveel? Of is dat nog niet bekend ofzo (geen verstand van politiek).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

In de Eerste Kamer (ook wel de Senaat genoemd) heeft de PVV tien zetels. De Eerste Kamer heeft in totaal 75 zetels. De Partij voor de Vrijheid bezet in de Eerste Kamer nu dus iets meer dan 13% van de zetels.

De verkiezingen voor de Eerste Kamer vinden iedere vier jaar plaats. De laatste verkiezingen voor de Eerste Kamer vonden plaats op maandag 23 mei 2011. De leden van de Eerste Kamer worden gekozen door de leden van Provinciale Staten, dus niet rechtstreeks door de bevolking. Deze verkiezingen worden daarom getrapte verkiezingen genoemd. Op dinsdag 26 mei 2015, dus over twee maanden, kiezen de leden van de Provinciale Staten de nieuwe leden van de Eerste Kamer. Tot de installatie van de nieuwe Eerste Kamerleden, op dinsdag 9 juni 2015, blijven de oude Eerste Kamerleden in functie.

In de Tweede Kamer heeft de PVV twaalf zetels. De Tweede Kamer heeft in totaal 150 zetels. De PVV bezet in de Tweede Kamer dus 8% van de zetels.

De verkiezingen voor de Tweede Kamer vinden ook iedere vier jaar plaats. De laatste verkiezingen voor de Tweede Kamer waren op woensdag 12 september 2012. De volgende verkiezingen voor de Tweede Kamer staan gepland op woensdag 15 maart 2017. Tot de installatie van de nieuwe Tweede Kamerleden, kort na de verkiezingen, blijven de oude Tweede Kamerleden in functie.

Als een kabinet het vertrouwen van de meerderheid van de Tweede Kamer verliest, dan valt het kabinet. De minister-president biedt dan het ontslag van zijn kabinet aan aan de koning. Er worden dan nieuwe, vervroegde, verkiezingen uitgeschreven. Dit zijn verkiezingen voor de Tweede Kamer. De Eerste Kamer wordt niet opnieuw gekozen na de val van een kabinet. De laatste vervroegde verkiezingen waren in september 2012 omdat in april 2012 het eerste kabinet Rutte was gevallen.

De verkiezingen van 2017 vinden later dan vier jaar na de laatste verkiezingen plaats omdat verkiezingen voor de Tweede Kamer volgens de Kieswet in principe elke vier jaar in de maand maart moeten plaatsvinden.
Antoni
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De PVV zit momenteel met 12 leden in de Tweede Kamer en 10 in de Eerste Kamer.

Afgelopen 18 maart waren de verkiezingen voor de Provinciale Staten. Deze gekozenen kiezen in mei de vertegenwoordiging in de Eerste Kamer.
Het ziet er naar uit dat de PVV dan 9 van de 10 zetels overhoudt. Dat is nog niet met zekerheid te zeggen, aangezien de verkiezing van het Senaat (Eerste Kamer) nogal complex verloopt.
De PVV is echter een vrij isolationistische beweging (feitelijk kan je niet spreken van een democratische partij). Zij hebben dan ook geen lijstverbinding met een andere partij die een extra zetel kan opleveren bij de verdeling van restzetels.
De definitieve verdeling van de Senaat zal op 28 mei dit jaar bekend worden gemaakt.

De eerstvolgende mogelijkheid van Wilders en kornuiten om hun invloed op landelijk niveau te vergroten zal de Tweede Kamerverkiezing zijn in medio december 2016. Of eerder, wanneer VVD en PvdA de huidige rit niet uit weten te zitten.

Voor meer informatie over de berekening van de zetelverdeling voor de Senaat:
https://www.eerstekamer.nl/begrip/eerste_kamerverkiezingen

Toegevoegd na 2 uur:
Zoals Antoni in de reactie op mijn antwoord terecht opmerkte, staan de eerstvolgende Tweede Kamerverkiezingen gepland voor 15 maart 2017 in plaats van medio december 2016.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
De eerstvolgende Eerste Kamerverkiezingen (de Senaat) vinden plaats op dinsdag 26 mei 2015. De leden van de nieuwe Eerste Kamer worden in juni 2015 geïnstalleerd. De eerstvolgende reguliere verkiezingen voor de Tweede Kamer staan gepland op woensdag 15 maart 2017.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni
Je hebt volkomen gelijk. Ik keek abusievelijk naar de laatste dag van de registratie voor de verkiezingen (19 december).
Dank voor de correctie, ik zal het antwoord aanpassen.