De koning staat boven de partijen, in zijn ambt van koning. Als hij 'als koning' in functie is dient hij daarom onpartijdig te zijn. Daarnaast is hij echter als privé-persoon ook gewoon burger met stemrecht en zou hij daarmee in theorie mogen stemmen.

Om complicaties te vermijden is het daarom de gewoonte dat een vorst het niet dóet, ook al zou hij het mógen. De meest waarschijnlijke gang van zaken is daarom dat hij wel een stemoproep krijgt, maar deze niet gebruikt. Hetzelfde zal vermoedelijk het geval zijn voor Maxima, ook al heeft deze formeel geen ambt.

Dat wil niet zeggen dat ze als privepersoon nooit stemmen. Zo schijnt Juliana dit na haar troonsafstand wel gedaan te hebben, zie bv

http://krant.telegraaf.nl/krant/actueel/verkiezingen/tk98/teksten/tk98.bin.prinsesjuliana.html

Toegevoegd na 2 minuten:
zie ook deze eerdere vraag:

http://www.goeievraag.nl/maatschappij/politiek-overheid/vraag/41411/koningin-beatrix-stemmen
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Prima antwoord. Van Beatrix werd overigens algemeen aangenomen dat ze CDA zou stemmen, áls ze zou stemmen. Van Willem-Alexander en Máxima weet ik het niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.koninklijkhuis.nl/nieuws/veelgestelde-vragen/
De enige bron die het écht de antwoorden weet.
Veel gestelde vragen
vierde vraag onder "Algemeen".
De Koning heeft stemrecht, maar hij maakt er geen gebruik van. De Koning is namelijk onpartijdig. Hetzelfde geldt voor Koningin Máxima en Prinses Beatrix.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus (vergeten).