Waar komen die percentages vandaan die genoemd worden in de peilingen voor de verkiezingen?

Zo rondom de verkiezingen hoor je vaak op radio en televisie of lees je in kranten welke partijen veel stemmen kunnen verwachten en wie het minder doen.

Ik vraag me af hoe men daarbij komt. Mij wordt nooit gevraagd voor wie ik ga stemmen. En ik ken niemand die dat ooit gevraagd is.

Dus waar komen die beweringen vandaan?

kierkegaard47
9 jaar geleden
Peilingen die gedaan worden onder bepaalde groepen, bijvoorbeeld onder panels (mensen die tegen een bepaald soort vergoeding vaker meedoen aan allerlei soorten onderzoek) van marktonderzoeksbureau's.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mij is het wel gevraagd. Je kan je bijv. ook zelf aanmelden, via Peil.nl (https://www.noties.nl/peil.nl/).

Het beste antwoord

De opiniepeilingen worden verzorgd door een aantal onderzoeksbureaus. De drie grootste en bekendste in Nederland zijn TNS NIPO, Peil.nl en Ipsos.

Onderzoeksbureau TNS NIPO ondervraagt iedere week zo’n 1000 Nederlanders over allerlei onderwerpen, waaronder hun politieke voorkeur. Hiertoe hebben ze een groot aantal interviewers in dienst die langs de deuren gaan in hun wijk. Iedere week starten zij op een andere plek in hun stad of wijk, die wordt bepaald door het hoofdkantoor. Ze moeten zorgen dat ze tien interviews per week afnemen en mogen pas na een bepaald tijdstip 's-middags aan de slag: dan zijn de meeste mensen thuis. Op basis van deze interviews worden de peilingen bepaald. Dit is een representatieve steekproef. Vragen die zij stellen zijn: "Op welke partij heeft u gestemd bij de laatste verkiezingen?" en "Als er nu verkiezingen zouden zijn, op welke partij zou u dan stemmen?". Het onderzoek van TNS NIPO is het bekendst van de grote vakantieonderzoeken. Daar zijn de regelmatige nieuwsberichten op gebaseerd over de vakantieplannen van de Nederlanders. Rond verkiezingen verzorgt TNS NIPO extra onderzoek. Volgens http://www.tns-nipo.com/overheid-en-non-profit/politieke-peilingen/verantwoording-politieke-peilingen/ gaat dit tegenwoordig ook -gedeeltelijk- via internet.

Ook Maurice de Hond http://nl.wikipedia.org/wiki/Maurice_de_Hond houdt zich bezig met opiniepeilingen, eerst via bureau Inter/View, maar dat ging in 2002 failliet. Vanaf 2002 is hij vanuit zijn BV View/Ture opnieuw actief met opiniepeilingen, ditmaal via internet (Peil.nl geheten).

Marktonderzoeksbureau Ipsos ten slotte, verzorgt de Politieke Barometer. Twee keer per maand peilt Ipsos door middel van de Politieke Barometer de politieke voorkeur van de Nederlanders. De Politieke Barometer is volgens de website van Ipsos gebaseerd op online onderzoek onder een representatieve steekproef van ongeveer 1000 stemgerechtigde Nederlanders.

Aan de betrouwbaarheid van internetpeilingen wordt soms getwijfeld omdat niet iedereen internet gebruikt en omdat alleen (politiek-)geïnteresseerden zich aanmelden bij dit soort websites. Bij de website van TNS NIPO kan men zich niet zelf aanmelden voor politiek onderzoek. TNS NIPO benadert de respondenten zelf.

Toegevoegd na 16 minuten:
Soms hebben televisieprogramma's hun eigen opiniepanel. Een voorbeeld daarvan is EenVandaag. Zie http://opiniepanel.eenvandaag.nl/.
Antoni