ik heb geen kaarten gehad om te stemmen in maart klopt dat ?

Normaal krijg je een paar maanden van te voren stemkaarten, maar heb tot nu toe nog niks gehad.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan kloppen. Men krijgt de stempas via de meeste gemeenten op 26 februari (vandaag dus) thuisgestuurd. Kan ook 27 februari zijn. De kandidatenlijst ontvangt u op 5 maart 2015.

Antwoorden (1)

Uiterlijk 14 dagen voor de verkiezingen moet je hebben ontvangen, dus ze kunnen komende week nog bij de post zitten.

Niet ontvangen? Dan kun je contact opnemen met de gemeente, uiterlijk 5 dagen voor de verkiezingen.

Toegevoegd na 5 minuten:
(De verkiezingen voor PS zijn op 18-03-15, samen met die voor de waterschappen. Ik heb die stemkaarten overigens nog nooit maanden vooraf ontvangen.).
Computoon
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Voorzover ik weet, worden die kaarten over het algemeen ongeveer één maand, dus zo'n 30 dagen, vóór de verkiezingen verstuurd aan de geregistreerde kiezers, dus aan hen die goed geregistreerd staan in de BRP (Basisregistratie Personen), voorheen de GBA (Gemeentelijke asisadministratie persoonsgegevens). Hiervoor zijn ook wettelijke eisen. Op https://www.kiesraad.nl/artikel/ps-stempas staat: "Kiezers krijgen - uiterlijk 14 dagen voor de verkiezingen - op hun huisadres een uitnodiging om te stemmen: een stempas. Met een stempas kan de kiezer in elk stembureau binnen de gemeente stemmen.", dus je antwoord is juist. Wie eenvoudig contact wil opnemen met zijn gemeente kan 14 bellen gevolgd door het kengetal van zijn gemeente. Een gemeente als Rotterdam is zo te bereiken met nummer 14010.
Antoni
9 jaar geleden
Zie ook artikel J 7 van de Kieswet: "Artikel J 7 Ten minste veertien dagen voor de stemming ontvangt elke kiezer die bevoegd is aan de stemming deel te nemen, van de burgemeester van de gemeente waar hij op de dag van de kandidaatstelling als kiezer is geregistreerd, een stempas. Op de stempas wordt een volgnummer vermeld. Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties stelt bij ministeriële regeling een model vast voor de stempas. Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties verstrekt tijdig voor de verkiezing aan de gemeente de informatie nodig voor het produceren van de stempas." http://wetten.overheid.nl/BWBR0004627/AfdelingII/HoofdstukJ/2/ArtikelJ7/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De stempassen komen er aan vanaf vandaag (26 februari 2015)