Is het mogelijk om een nieuwe maatschappij te vormen waarbij de politieke stromingen dan ook echt het midden zijn?

Je hebt verschillende politieke stromingen en verschillende beturingsvormen van een land. Bestaan er stromings/regerings vormen waarbij alles precies in het midden is naar aanvang van het plaatje.

Toegevoegd na 6 minuten:
En is deze stroming/besturingsvorm al eens toegepast op een land en zo ja wat is de naam hiervan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, zo'n maatschappij zou je kunnen vormen. Met wat fantasie zou je de pacificatiepolitiek ten tijde van de verzuiling kunnen beschrijven als een situatie waarin "het midden" het beleid bepaalde. De verzuiling ontstond in Nederland aan het eind van de negentiende eeuw en duurde tot het einde van de jaren 60 van de twintigste eeuw. Iedereen hoorde in die tijd tot een "zuil", een stroming in de samenleving waar men zelden buiten trad.

Er waren drie zuilen (een katholieke, een protestantse en een socialistische zuil) en de "rest" hoorde tot de algemene, de liberale zuil, al waren de liberalen tegen de verzuiling. Men ging naar een school van zijn zuil, men ging naar de verenigingen van zijn zuil, men keek alleen naar de televisieomroepen van zijn zuil en men trouwde met iemand van zijn zuil. Contact en samenwerking tussen de leden van de zuilen was er nauwelijks.

In de politiek was het echter onmogelijk om niet samen te werken: het land zou onbestuurbaar zijn. Daarom ontstond de pacificatiepolitiek: op het hoogste niveau werd er wel samengewerkt door (de leden van) de zuilen. Alleen zo kon er beleid worden ontwikkeld en kon de Nederlandse samenleving voortbestaan. "Het midden" bestond dus niet echt, maar het beleid was steeds een compromis tussen de verschillende zuilen, waarschijnlijk vergelijkbaar met het beleid dat één middenpartij met een absolute meerderheid ook zou hebben ontwikkeld.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je had ook nog bijvoorbeeld de communistische partij, verscheidene facistische partijen (de bekendste de NSB) en andere (vaak splinter) groeperingen (bijvoorbeeld SGP) die zich ver van het midden bevinden. Je zult altijd stromingen aan de uiteinden van het de verschillende politieke spectra hebben. Het is daarom niet mogelijk om een maatschappij te hebben die alleen maar politieke middenstromingen heeft. Vandaar een min.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet echt volledig antwoord op de vraag, maar wel een goed voorbeeld, Antoni. Van mij een plus, al ben ik het niet eens met 'Ja, zo'n maatschappij zou je kunnen vormen'; ik denk dat dat niet mogelijk is.
Antoni
9 jaar geleden
Veel dank voor jullie verschillende reacties! Mullog, in de tweede zin schreef ik "Met wat fantasie...", dus de situatie in Nederland was niet helemaal zoals de vraagsteller voor ogen ziet, dat besef ik zeker! Pompiedom, ik heb er nog eens over zitten denken en denk dat het in een klein land wel mogelijk is om zo'n maatschappij te vormen. Daar wonen te weinig mensen om veel verschillende partijen te kunnen laten (voort)bestaan. De weinige partijen die wel kunnen bestaan, zullen een middenkoers volgen om (toch) zo veel mogelijk kiezers te trekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat het midden nooit te vormen is. Dus het kan mijn inziens nooit, zoals vraagsteller vraagt, 'precies in het midden' zijn. Juist ook in een klein land niet, ook daar kan een meerderheid zijn die wat meer links, rechts, conservatief of progressief is georiënteerd. Alleen op papier is het dus misschien mogelijk, maar precies in het midden in de praktijk bestaat niet. Daarnaast zijn er zo veel standpunten mogelijk, je kan nooit overal in het midden aanhouden. Kijk bijv. naar alle partijen in Nederland, allen zijn ze op een bepaalde plaats gesitueerd, maar in werkelijkheid stelt ook dat weinig voor, elke partij heeft wel linkse, rechtse, conservatieve én progressieve standpunten.
Antoni
9 jaar geleden
Ja, in de praktijk wordt het lastig, dat is waar! Want waarmee zal zo'n partij zich (kunnen) profileren? Zo'n partij lijkt mij een saaie, kleurloze partij met weinig aansprekende standpunten. Of daarmee kiezers worden getrokken, is maar de vraag. Dat tijdens de verzuiling het beleid het gevolg was van compromissen, maakte de verkiezingen voor de individuele kiezer(s) niet minder interessant: zij konden (nog steeds) kiezen voor een partij met uitgesproken standpunten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus, het zal wel fictie blijven.
Dat is dus een constructie waarbij iedereen het met iedereen eens is.
Een bevolking die uit klonen bestaat misschien. Wel rustig (saai), en geen persoonlijke ontplooiing.