Zijn er regels / richtlijnen of een iets een straat, een weg of een laan genoemd wordt?

Zijn er nog andere regels voor de naamgeving van straten?

9 jaar geleden
3K
SimonV
9 jaar geleden
Veel gemeenten hanteren deze regels voor de naamgeving van straten:
- straatnamen moeten uitspreekbaar zijn
- straatnamen moeten schrijfbaar zijn
- straatnamen mogen niet te lang zijn
- straatnamen moeten maatschappelijk aanvaardbaar zijn
- straatnamen mogen geen klankverwantschap vertonen met reeds bestaande straatnamen
- straatnamen moeten uniek zijn binnen de gemeente
- straatnamen in bestaand gebied moeten aansluiten op de categorie van omliggende straten in een afgerond gebied (buurt, wijk of bouwfase)
- bij het vernoemen van personen tot straatnamen geldt in het algemeen dat de persoon overleden moet zijn, dat zijn of haar (politieke) rol al geruime tijd is uitgespeeld en dat de onomstredenheid van de persoon vaststaat; derhalve wordt bij voorkeur niet kort na iemands overlijden tot vernoeming overgegaan.
- een straat kan indien dit de vindbaarheid en duidelijkheid ten goede komt een functionele benaming krijgen.

Het beste antwoord

Als vuistregel; een weg is een doorgaande route. Er zijn wellicht woningen gevestigd, maar dat is niet het hoofddoel van de weg - dat is het verbinden van verschillende gebieden met elkaar. Een weg hoeft niet altijd verhard te zijn; er bestaan bijvoorbeeld ook zandwegen. Een straat is wel altijd verhard, en in de praktijk meer bedoeld als een verharding waaraan woningen en bedrijven gevestigd zijn. Een wijk bestaat uit straten, en verschillende wijken zijn met elkaar verbonden met wegen.
Een laan heeft aan beide zijden van de weg bomen, en een dijk is niet primair een weg, maar in de eerste plaats een waterkerend lichaam.