in welke landen van de EU zijn verdragswijzigingen in een referendum pas in de tweede rond geaccepteerd?

ik bedoel niet de Europese grondwet. Die werd in Frankrijk en Nederland door het volk afgewezen en niet een tweede keer ter goedkeuring aan het volk voorgelegd.

Toegevoegd na 1 dag:
dank joan. maar er staat mij vaag ook iets bij van de invoering van de euro in Denemarken. weet jij daar ook iets van?

Toegevoegd na 1 dag:
dus ierland en denemarken; allebei?

Toegevoegd na 1 dag:
is de euro dan bij verdrag ingevoerd?

Toegevoegd na 1 dag:
joan, kun je je reactie ook als antwoord posten? dan kan ik je integrale reactie makkelijk opslaan op mijn pc

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tilborgh, ik moet even in het geheugen graven en rondvragen als vergadering pauze heeft. De Eu geschiedenis is vijf vrachtwagens vol.
Ken je deze website?
http://europa.eu/legislation_summaries/index_nl.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tilborgh
Het Verdrag van Maastricht (de voorganger van het Verdrag van Lissabon) werd bij referendum door de burger van Denemarken in juni 1992 verworpen.
In mei 1993 werd via een nieuw referendum het Verdrag van Maastricht aangenomen. In Juni 1992 werd het Verdrag van Maastricht via een referendum verworpen.

Het Financieel Reglement van het toenmalige Verdrag van Maastricht werd tijdens een bijeenkomst van de Europese Raad te Edinburgh (bekend als de Akkoorden van Edinburgh) drastisch gewijzigd. In december 1992 ging Denemarken onderhandelen over vier uitzonderingsclausules van de Akkoorden van Edinburg. Denemarken wilde eigen Deense euromunten invoeren. In mei 1993 werd via een nieuw referendum het Verdrag van Maastricht met de wijzigingen van het Akkoord van Edinburgh goedgekeurd. In september 2000 werd een referendum over de invoering van de euro gehouden. De uitslag hiervan was negatief In november 2007 beloofde de nieuwe regering van Denemarken een nieuw referendum te zullen houden over het loslaten van de vier Deense uitzonderingsclausules ten aanzien van het Verdrag van Maastricht (sedert 2003 het Verdrag van Nice, sedert 2009 het Verdrag van Lissabon). Het referendum zou na de goedkeuring van het Verdrag van Lissabon gehouden worden. Het verdrag van Lissabon werd door Denemarken in april 2008 geratificeerd. Het beloofde tweede referendum is nog steeds niet gehouden, plannen hiervoor zijn ook niet bekend. http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_betreffende_de_Europese_Unie
http://www.denemarkenvakantieland.nl/geldzaken.htm
http://www.europesemunten.nl/landen_met_euromunten.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitzonderingsclausules_in_de_Europese_Unie Ik hoop dat ik het allemaal goed heb onthouden en opgeschreven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tilborghs, ja denemarken, zowel als Ierland, beide landen om andere redenen. Het tweede referendum waarop Denemarken wacht gaat niet over aannemen van een Verdrag maar over invoering van de Euro.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In 1992 werd in Maastricht besloten tot invoering van de euro.
Door de ministerraad werd in het 1995 het Nationaal Forum voor de introductie van de euro (NFE) ingesteld. die de voorbereiding en introductie van de euro in Nederland moest verzorgen.
Per 1 januari 2002 zijn de euromunten en eurobiljetten in gebruik gekomen en werd de euro het wettige betaalmiddel in twaalf EU-landen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het past er niet meer in. Zelfs de f van negatief valt eraf. en ik heb al kleine stukjes weggelaten.

Het beste antwoord

In Ierland is tweemaal een referendum gehouden. Het Verdrag van Lissabon, zeg maar de Europese Grondwet, werd door de Ierse bevolking via een referendum op 12 juni 2008 afgewezen.
De Ieren hebben op 2 oktober 2009 vóór goedkeuring van het Verdrag van Lissabon gestemd. Een ruime meerderheid van 67,1 procent stemde vóór, 32,9 procent was tegen.

Toegevoegd na 58 minuten:
In oktober 2001 stemde Ierland in een referendum tegen het verdrag van Nice omdat naar de mening van de Ierse bevolking het verdrag van de Europese Unie een militaire unie maakte. Na verklaringen door de EU over het waarborgen van de Ierse neutraliteit vond in oktober 2002 een nieuw referendum plaats, waarbij het verdrag wel werd aangenomen.
Het Verdrag van Nice wijzigde de verdragen van Rome en van Maastricht (die op hun beurt in 1997 ook al waren gewijzigd met het verdrag van Amsterdam).
Bij wijzigingen ven Verdragen is een referendum niet nodig, zolang de eigen grondwet niet hoeft te worden aangepast,
Een aantal landen vond zelfs dat er geen referendum nodig was om het Verdrag van Lissabon te ratificeren,omdat het Verdrag door de wijzigingen iets anders was dan een echte Europese grondwet.

Toegevoegd na 1 dag:
In 1992 werd in Maastricht besloten tot invoering van de euro.
Door de ministerraad werd in het 1995 het Nationaal Forum voor de introductie van de euro (NFE) ingesteld. die de voorbereiding en introductie van de euro in Nederland moest verzorgen.
Per 1 januari 2002 zijn de euromunten en eurobiljetten in gebruik gekomen en werd de euro het wettige betaalmiddel in twaalf EU-landen.

Toegevoegd na 1 dag:
Het Verdrag van Maastricht (de voorganger van het Verdrag van Lissabon) werd bij referendum door de burger van Denemarken in juni 1992 verworpen. Het Financieel Reglement van het toenmalige Verdrag van Maastricht werd tijdens een bijeenkomst van de Europese Raad te Edinburgh (bekend als de Akkoorden van Edinburgh) drastisch gewijzigd.
In mei 1993 werd via een nieuw referendum het Verdrag van Maastricht aangenomen.
In december 1992 ging Denemarken onderhandelen over vier uitzonderingsclausules van de Akkoorden van Edinburg. Denemarken wilde eigen Deense euromunten invoeren.
In mei 1993 werd via een nieuw referendum het Verdrag van Maastricht met de wijzigingen van het Akkoord van Edinburgh goedgekeurd.
In september 2000 werd een referendum over de invoering van de euro gehouden. De uitslag hiervan was negatie