Wat kan ik doen als stakers mij tegenhouden?

Nu maandag is er een algemene staking in België.

Ik zit niet bij de vakbond en kan het niet riskeren om niet te gaan werken wegens mijn financiële situatie.

Als de stakers wegblokkades opzetten en mij niet willen door laten, wat kan ik hier dan aan doen?

Mag ik de politie bellen en kunnen zij iets doen? Mag ik gewoon doorfietsen en hun aanklagen als ze me tegenhouden eventueel met geweld?

LET OP! Dit is geen aanzet tot discussie om al dan wel niet te staken, dit is gewoon een vraag: 'wat kan ik doen?'

Bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Computoon
9 jaar geleden
In Nederland geldt dit: "Werkwillige medewerkers die met de staking worden geconfronteerd Het loon voor de werkwillige medewerkers die hun werk niet kunnen verrichten hoeft doorgaans niet doorbetaald te worden. Zij hebben vaak ook belang bij het doel dat met de staking wordt nagestreefd. De werkgever kan echter wel gehouden zijn het loon door te betalen, als het gaat om een korte ongeorganiseerde protestactie of om een ongeorganiseerde staking waaraan slechts een kleine groep medewerkers deelneemt. Voor werkwillige medewerkers die hun werk kunnen voortzetten geldt dat zij recht op loon hebben. In geval van een staking geldt er een verbod op arbeidsbemiddeling, waardoor de werkgever met zijn vraag naar arbeid niet terecht kan bij een uitzendbureau of het UWV Werkbedrijf."

Het beste antwoord

Net zomin als in Nederland zal de politie zich in België laten "gebruiken" als persoonsbegeleider-voor-werkwilligen bij een officieel door vakbonden uitgeroepen staking. En net zomin als in Nederland heb je recht op loon bij een georganiseerde staking.

Uit Belgische bron:
"Ik ben niet of te laat op het werk geraakt

Als je op weg naar je werk bent, en door onverwachte omstandigheden niet (of te laat) op je werk geraakt, dan word je gewoon betaald door je werkgever. Dat kan bijvoorbeeld een stakerspiket onderweg zijn, of de bus die niet komt.

“Je krijgt geen loon als je perfect op voorhand wist dat de bussen niet zouden rijden”, vertelt Jan Vanthournout, legal manager bij SD Worx. “Je moet dus normale inspanningen doen of maatregelen nemen om op je werk te geraken. Als je dan te laat komt, of helemaal niet doordat het je te veel tijd zou kosten, dan heb je recht op gewaarborgd dagloon.”

Ik kan niet werken door de staking

Je bent op tijd je werk geraakt, maar je kan niet beginnen werken door een staking. Bijvoorbeeld door een stakingspiket aan je bedrijf of bedrijventerrein, of door een staking van de firma die jullie pakjes of grondstoffen moet aanleveren. “Als je niet kan werken door een staking heb je geen recht op gewaarborgd dagloon”, zegt vertelt Jan Vanthournout. “Een beetje ironisch, want als je niet of te laat op je werk geraakt, krijg je wel loon. Dit is zo om te vermijden dat stakers zich zouden “vermommen” als werkwilligen, zich zouden aanmelden om te komen werken en zo toch hun dagloon zouden krijgen. Heel uitzonderlijk komt de RVA tussen voor werkwilligen die niet kunnen werken en geen belang hebben bij de staking.”

Dat ‘niet kunnen werken’ moet wel streng beoordeeld worden. “De werkgever moet kunnen aantonen dat hij je niet aan het werk kan zetten. Als je ander of minder nuttig werk kan doen dan normaal, dan moet je bedrijf je nog wel betalen. Als bij een staking van de buschauffeurs bijvoorbeeld 2 chauffeurs wél willen rijden, dan moeten die betaald worden. Misschien dat de busmaatschappij beslist om die chauffeurs niet te laten uitrijden omdat het niet opportuun is in die omstandigheden. Maar ze krijgen wel gewaarborgd loon, want als de werkgever had gewild had hij ze aan het werk kunnen zetten.”

Toegevoegd na 26 minuten:
En tot slot: "wat kun je doen"?

Lid worden van een vakbond. Dan ontvang je een uitkering uit hun stakingskas (als die kas het toelaat) bij een door hen georganiseerde staking waaraan je als geregistreerde staker deelneemt.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is toch feitelijk volstrekt absurd dat je min of meer verplicht bent lid te worden van de vakbond als je gewoon normaal je werk wilt doen ?? Echt de omgekeerde wereld ....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel vreemd inderdaad. Ik begrijp wel dat er gezegd wordt dat iemand die niet staakt, toch belang heeft bij de staking. Het is ook niet fair als een deel van de werknemers het actievoeren bewust aan hun collega's overlaten in de wetenschap dat de bedongen verbetering in loon of arbeidsomstandigheden hen evengoed ten goede zal komen. Maar het feit dat iemand ergens beláng bij heeft, wil nog niet zeggen dat hij ook achter de staking staat: als een groep werknemers staakt voor meer loon, en jij vindt het loon dat je nu krijgt wel prima, dan zou je dus tóch kunnen lijden onder een staking waar je heel bewust niet aan meedoet. Weten jullie dat ik hier ook werkelijk nog nooit over nagedacht heb? Dat niet-stakers zoveel last konden hebben van stakers, en dan niet alleen in de zin van meer drukte op het werk en aangekeken worden alsof je je hele beroepsgroep verraadt?
Computoon
9 jaar geleden
Als we het voor Nederland bekijken, wordt er wel onderscheid gemaakt tussen door de vakbonden georganiseerde stakingen en zog. 'wilde stakingen' (= niet door de vakbonden georganiseerde stakingen, door een relatief kleine groep). In het laatste geval kan de werkwillige wel aanspraak op loon maken, op voorwaarde dat hij ten aanzien van de staking als buitenstaander is te beschouwen. Wilde stakingen worden geacht te liggen in de risicosfeer van de werkgever. Bij een staking die georganiseerd wordt door een vakbond ligt dat toch anders. Zo'n vakbond wordt geacht alle/een grote meerderheid van de werknemers te vertegenwoordigen. Degene die geen lid is van een vakbond profiteert wel mee van de 'voordelen' die mogelijk uit de staking voortvloeien, zonder dat hij aan die vakbond een financiële bijdrage heeft geleverd. Als na de staking een loonsverhoging van 0,5% volgt terwijl de werkgever aanvankelijk niet meer dan 0,2% wou bieden, krijgen ook de niet-vakbondsleden die 0,5%. Niet-lid zijn van een vakbond is een bewuste keuze, op grond van financiële of andere overwegingen. (Even een vreemde vergelijking: als de Postcodeloterij de Straatprijs in mijn straat komt uitreiken maar ik geen lot heb gekocht, kan ik dit ook vervelend vinden maar mag ik niet 'zeuren' want ik heb ook de aankoopkosten van de loten bespaard.) Die door vakbonden georganiseerde staking mag alleen als 'breekijzer' wapen worden ingezet, als alle overleg niets heeft opgeleverd. (Helaas wordt er van het stakingswapen ook wel eens misbruik gemaakt: er wordt te vlug naar gegrepen of men gaat te lang door.) Omdat het om werknemersbelangen gaat, ligt zo'n staking ligt in de risicosfeer van de werknemer en daarom is dan de hoofdregel: geen werk, geen loon. Het collectieve belang voor de werknemersgroep wordt belangrijker geacht dan het nadeel dat een individuele niet-georganiseerde werknemer ondervindt in het geval van een door de vakbond georganiseerde staking. (Bedenk verder, dat werkgevers zich ook organiseren.) Ik denk dat het aantal stakingen (in ieder geval in ons land) steeds verder terug zal lopen omdat steeds minder mensen lid zijn van een werknemersorganisatie en omdat de vakbonden daardoor steeds minder geld in de stakingskas hebben. Op 18-06-2012 kopte de NRC:
"Stakingskas van FNV is bijna leeg door uittocht van leden."
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/06/18/stakingskas-van-fnv-is-vrijwel-leeg-door-uittocht-van-leden/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de reacties allemaal!

Andere antwoorden (2)

Je kunt (vriendelijk) uitleggen wat je situatie is, en of ze je asjeblieft willen doorlaten.
Als ze dat niet doen kun je je tegenover je werkgever beroepen op overmacht. Eventueel wel (vriendelijk) namen vragen en opschrijven van degenen die je tegenhouden.
9 jaar geleden
De staking is op voorhand bekend, je kan met je directe chef contact opnemen wat te doen en dat je werkwillig bent en de problemen voorleggen. Hij/zij zal je kunnen adviseren.

Soms komt het voor dat je je bij je werkgever registreert als werkwillig en je dan doorbetaald wordt.

Als er geen oplossingen zijn en doorbetaling niet aan de orde is kan je een verlofdag opnemen. Ik hoop dat de staking snel voorbij is anders zit je snel zonder dagen.

Succes