De Belastingdienst maakt geen winst of verlies - het is geen bedrijf.

De Belastingdienst is een uitvoeringsorganisatie die namens het Rijk belastingen int. De Belastingdienst streeft dus automatisch de doelen van het Rijk na.

Het Rijk heeft als doel een rechtvaardige belastingheffing. Dat betekent dat iemand die belasting moet betalen, ook datgene dient te betalen dat hij verschuldigd is.

Anderzijds betekent een rechtvaardige belastingheffing dat iemand die belasting terugkrijgt, kennelijk meer heeft betaald dan rechtvaardig is, en het teveel betaalde dus terug dient te krijgen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Belastingdienst maakt geen winst of verlies - het is geen bedrijf. Nee, het is geen bedrijf maar om te zeggen dat de BESLASTNGS DIENST geen winst maakt, dat zou ik niet zeggen. het houd de winst zelf niet maar maakt het wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De belastingdienst is een soort deurwaarder. Het haalt alleen het verschuldigde geld op en sluist dit direct door naar de overheid. De overheid betaald weer de belastingdienst voor haar werk. Dus, of er nu 1 miljoen of 1 miljard wordt opgehaald door de belastingdienst, ze hebben dezelfde inkomsten (en 0 winst).

Andere antwoorden (5)

De belastingdienst wil het spel eerlijk spelen. Wie geld moet betalen, moet dit betalen en wie geld terug kan krijgen, krijgt dit terug. Hier hoort dus een stukje voorlichting bij, om mensen er op te wijzen, dat ze geld terug kunnen vragen.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
In veel situaties ben je verplicht aangifte te doen.
En als je eenmaal aangifte hebt gedaan, ben je het jaar daarop weer verplicht aangifte te doen.
Of je nu geld terug krijgt of niet doet er niet zoveel toe.

En dat zal de belastingdienst ook worst wezen, als ze meer moeten terugbetalen worden de belastingen evt. het komende jaar verhoogd, we moeten het immers met z'n allen betalen. Of er wordt volgend jaar meer bezuinigd, dat komt uiteindelijk op hetzelfde neer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De belastingdienst geeft in de electronische aangifte - en de belastingtelefoon - nauwkeurig aan waarom en waarover je belasting moet betalen, waar en wanneer je aftrekposten kan toepassen zijn ze echter minder informatief. Dus 'geld teruggeven' vind ik een overdreven stelling. Ze verwijzen dan doodleuk naar een belastingconsulent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag heeft waarschijnlijk betrekking op de inkomstenbelasting. Dit systeem werkt als volgt:
Eerst wordt er loonbelasting geheven over loon. Deze belasting is een voorheffing op de inkomstenbelasting (er wordt alvast elke maand geheven). In de loonbelasting wordt geen rekening gehouden met je persoonlijke omstandigheden van de inkomstenbelasting. Gevolg hiervan is dat je elk jaar de inkomstenbelasting in moet vullen om te bekijken of je teveel of te weinig belasting hebt betaald. Het is dus niet zo dat de belasting verlies of winst maakt op de aangifte, maar dat als gevolg van de loonbelasting niet exact wordt geheven wat volgens de inkomstenbelasting zou moeten worden geheven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraagt je geld niet terug.. je vraagt het teveel betaalde terug. Als jij in de supermarkt 10 euro afrekent met een biljet van 20 houden ze ook het overgebleven 10'tje niet aan winst. Alleen de belastingdienst weet dit pas zo'n 15 maanden nadat jij je eerste betaling hebt gedaan (in loondienst werkend) er is een vastgesteld percentage dat jij dan betaald moet hebben, de rest is je teveelbetaalde, of bij een aanslag, het bedrag dat je bijbetalen moet.