Waarom wordt er op tv uitgebreid beelden vertoont van de bombardemensen en info over nieuwe inzet militairen?

Een generaal geeft uitgebreid uitleg met beelden over de bombardementen in irak en tevens wordt verteld dat een nieuwe inzet van miltairen incl de plaats waar en de taken plaats gaat vinden. Nu wordt er nog met anderen gewerkt maar we willen het zelf doen. Ik vraag mij af naar het nut mbt de inzet en het geheel van informatie niet onnodig en gevaarlijk is. De vijand kan zich al inleven met alle gevaar vandien

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Hallo Henrike,

allereerst gaat die generaal niets vertellen dat bij de tegenstander nog niet bekend is. Ook zij beschikken over waarnemers en spionage-apparatuur dus als je waar dan ook iets doet, is dat snel bekend.
Dat de vijand zich kan inleven klopt, maar ook Nederland heeft dergelijke apparatuur dus als zij iets doen, weten ook wij het snel. Geheimzinnig doen over iets dat iedereen al weet (of kan weten als ze geinteresseerd zijn) heeft weinig zin.
Bovendien heeft de generaal ook de taak om verantwoording af te leggen en ervoor te zorgen dat er in Nederland voldoende draagvlak ontstaat. Uiteraard zou de politiek daar ook voor moeten zorgen, maar die is vaak verdeeld: een meerderheid is voor en een minderheid is tegen.
Reken er verder maar op dat de generaal zeer geregeld overlegt met de minister van defensie. Daarbij spreken ze af wat er wel en wat er niet verteld gaat worden.
tenslotte is er altijd sprake van psychologische oorlogvoering: wie er het beste in slaagt om de tegenstander bang te maken, heeft al een voorsprong. Bange soldaten vechten minder goed en willen zich het liefst overgeven. Gunstig, want dan bereik je jouw doel met minderschade en slachtoffers.
De beelden die getoond worden zijn bedoeld als bewijs dat het allemaal niet uit de duim gezogen is. Hoe geloofwaardiger jouw boodschap is, des te beter wordt hij onthouden en des te meer effect heeft hij.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het duidelijkste en hoewel mijn mening wel iets afwijkt dus het beste antwoord.