Mag een docent in een WhatsApp groepsgesprek met andere leerlingen?

Ik zie het steeds vaker dat docenten in groepsgesprekken zitten met leerlingen maar is dat eigenlijk wel legaal? Om maar als voorbeeld te nemen stel dat een klas samen een Whatsapp groepsgesprek hebben en een leerling is daar beheerder van. En dat er dan later een docent bij in komt (tegen de wil van de leerlingen) die dan alles in de gaten gaat houden (geen groffe taal enz.). Is dat wel legaal?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Als een leering de beheerder is, dan is er dus ook een leerling die de leraar heeft toegevoegd aan de groep. Wanneer een leraar de beheerder is, dan weet je al leerling al bij voorbaat van zijn bestaan af. Het is dus niet zo dat een leeraar zich zonder enig overleg in de groep wurmt. En doet hij dat wel, dan mag je daar wat van zeggen. Het is aan de leraar om uit te leggen waaróm hij dat doet.

Leraren mogen met leerlingen praten. Waarom zou dat niet in een chatgesprek mogen ? Zolang de leraar de kinderen geen oneerbare voorstellen doet is er juridisch niets aan de hand.

Maar vraag je ook jezelf eens af waaróm zo'n leraar bij de groep komt ?

Denk b.v. eens aan zaken als cyberpesten enzo. In bijna elke klas zitten wel één of meer leerlingen die gepest of anderszins lastig gevallen worden. Dat heeft voor die kinderen een grote impact. Chatgroepen zijn plaatsen waar cyberpesten veel voor komt. Zelfs als die betreffende leerlingen er niet in zitten dan kan juist het uitsluiten van die kinderen óók een vorm van pesten zijn.

Kinderen zijn vaak wel al (heel !) internetVAARDIG, maar nog niet zo internetWIJS. Waarmee ik wil zeggen dat ze uitstekend weten hoe ze alle moderne media moeten gebruiken en bedienen. Ze hebben echter nog niet zoveel ervaring wat er allemaal fout kan gaan.

De leraar kan daarbij helpen. Hij kan adviseren en mensen aanspreken wanneer dingen mis dreigen te gaan. Zo wordt het internet en de chatgroepen daarop wat veiliger gemaakt.
Jullie zijn vrij om te kletsen wat jullie willen. En zelfs roddelen is tot op zekere hoogte niet erg. Zolang het geen pesten wordt en erg gevoelige zaken privé blijven is er niets aan de hand. En een leraar die je een keer op grof taalgebruik aanspreekt... is dat nou zo erg ?

Andere antwoorden (1)

Niks illegaals aan ! Mogelijk handig zo dat iedereen weet wat er afgesproken wordt , uitval les enz . En maak dan een extra groep aan voor typische leerling dingen en roddel over de leeraar in jullie eigen taalgebruik . Soms in het leven moet je er niet doorheen maar om heen . Succes .